-
Paskaitykite ir palyginkite du orų prognozės tekstus. Atsakykite į klausimus ir atlikite užduotis.
-
Perskaitykite eilėraščio tekstą, išrašykite antonimų poras (sisteminius ir kontekstinius).
-
Aptarkite interneto straipsnių ištraukas sporto tema ir skaitytojų komentarus, jų stilių.
-
Apie kuriuos tropus jau buvote girdėję, o kurių – ne? Pasitikrinkite: antonomazija, hiperbolė, ironija, katachrezė, litotė, metafora, metaforinis epitetas, metonimija, oksimoronas, onomatopėja, palyginimas, perifrazė, personifikacija, sinekdocha. Įrašykite juos šalia apibūdinimų.
-
Nurodykite, kuriuose sakiniuose – sisteminiai, kuriuose – kontekstiniai antonimai?
-
Rašytojas K. Saja šią viešąją kalbą pasakė LR Seime per Kovo 11 –osios šventę. Parašykite pavyzdžių iš teksto prie funkcinių stilių.
-
Perskaitę duotus tekstus, įrašykite kiekvienos figūros po vieną pavyzdį (daugumos jų yra ne po vieną, pateiktos ne eilės tvarka)
-
Apie kurias figūras buvote girdėję, o kurių – ne? Perskaitę duotus tekstus, įrašykite į reikiamą vietą kiekvienos figūros po vieną pavyzdį (daugumos jų yra ne po vieną).
-
Šalia apibūdinimų parašykite pavyzdžių su tropais iš pateiktų tekstų.
-
Atsakykite į klausimus.
-
Perskaitykite keturis laiškus ir atlikite užduotis.
-
Perskaitykite pateiktus pasakos apie Raudonkepurę pavyzdžius ir atlikite užduotis.
-
Parašykite pusės puslapio esė Ar turiu savo stilių? Jūs galite paskaityti, kaip esė šia tema rašo studentė Barbora (tekstas netaisytas), bet vertinkite kritiškai, būkite savimi, juk jūsų tema „Ar turiu savo stilių?“
-
Atlikite užduotis.
-
Atsakykite į klausimą.
-
Nurodykite, kurie iš sinonimų porų yra tikrieji (absoliutieji), o kurie – daliniai.
-
Atsakykite į klausimą.
-
Kurie sinonimai sisteminiai, o kurie – kontekstiniai?
-
Sinonimo vartoseną lemia polinkis jungtis su tam tikrais žodžiais. Lietuviai kiekvieną veiksmą įvardija vis kitaip, nors atliekamas tas pats darbas, pavyzdžiui, plaunama, valoma vandeniu (praleistus žodžius įrašykite).
-
Parinkite tinkamą būdvardį.
-
Sugalvokite ir įrašykite po sakinį su tokiais žodžio kalbėti (kalba, kalbėjo) sisteminiais sinonimais. Jūsų sakiniai turi atspindėti stilistines sinonimų skirtybes.
-
Žodis daugybė (didelis skaičius arba labai didelis ko nors kiekis) turi sinonimų: daugelis, gausybė, apstybė, aibė, begalė, baisybė, kalnas, krūva, liūtis, masė, spiečius, tvanas, knibždynas, marios. Junkite kiekvieną jų su skirtingais daiktavardžiais. Vadovaudamiesi kalbos jausmu, pasakykite, kuriais atvejais koks sinonimas tiks, kuriais – ne. Ypač atsargūs būkite su sinonimais, kurie išreikšti perkeltine reikšme (metaforomis). Pavyzdžiui: ašaros - ašarų tvanas.
-
Savais žodžiais nusakykite, kokios spalvos žirgai minimi.
-
Dalį tikrųjų leksinių sinonimų sudaro tarptautiniai žodžiai. Paaiškinkite ar visada be nuostolio galima pakeisti lietuviškus sinonimus tarptautiniais žodžiais, turinčiais įvairių reikšmių?
-
Buitinius, tarmiškus ar žargono žodžius pakeiskite norminiais sinonimais (jų gali būti ne vienas).
-
Apibrėžkite, kas yra antonimai.
-
Kas sieja šias antonimų poras?
-
Įrašykite tinkamus duotų daiktavardžių, būdvardžių, prieveiksmių, veiksmažodžių antonimus (jų gali būti ne vienas). Pavyzdžiui: būtis - mirtis (baigtis, nebūtis, galas, giltinė).
-
Atsakykite į klausimus.
-
Prisekite prie šių daiktavardžių kuo daugiau deminutyvinių priesagų.
-
Sugalvokite sakinių (gali būti ir citata), kuriuose duoti neutralūs žodžiai turėtų deminutyvinę priesagą ar kelias priesagas, o kontekste išryškėtų jų vertinamoji – teigiamoji ar kartais ir neigiamoji – funkcija, teikianti tam tikrą informaciją vis skirtingais stilistiniais atspalviais. Pavyzdžiui: beržas - „Tu berže, berželi, miklusis laukų svyrūnėli... (V. M. - Putinas)
-
Mįslėse suraskite deminutyvus ir nusakykite jų paskirtį.
-
Suraskite deminutyvus Albino Žukausko eilėraščio fragmente ir nusakykite jų kuriamą nuotaiką, stilistinį emocinį atspalvį.
-
Raskite ir aptarkite deminutyvus politiko V. Landsbergio tekstuose (daugiausia tai ištraukos iš jo paskaitų ir viešųjų kalbų, skelbtų žiniasklaidoje). Kokią funkciją atlieka šio kalbėtojo vartojami deminutyvai?
-
Atsakykite į klausimą.
-
Perskaitykite tekstą ir nurodykite homonimus (taip pat homoformas).
-
Sukurkite sakinio ar dviejų sakinių tekstą, kuriame būtų pavartoti homonimai (homoformos). Šios leksinės stiliaus priemonės tinka žodžių žaismui, įvairioms dviprasmybėms – kalambūrams, paradoksams. Tai gali būti dvieilis ar ketureilis, straipsnio antraštė ir pan.
-
Perskaitykite tekstus ir paaiškinkite, kaip supratote pasakymą „pinigų plovimas“ („plovė pinigus“).
-
Sukurkite sakinių su tinkamu kontekstu, kuriuose tas pats pasakymas būtų suvokiamas vieną kartą tiesiogine (kaip laisvasis žodžių junginys), kitą – perkeltine reikšme (kaip nelaisvasis žodžių junginys). Pavyzdžiui: į akį durti - Įžeistas pulkininkas durklu dūrė seržantui tiesiai į akį (tiesioginė reikšmė). Mums į akį dūrė visada lygiai sušukuoti naujosios mokytojos plaukai, tiesi laikysena, išpuoselėti nagai, baltos ir švarios rankos (perkeltinė reikšmė).
-
Perskaitykite tekstą ir nurodykite somatinius frazeologizmus (juose minima koja, ranka, akis, galva, liežuvis, širdis ir t.t.).
-
Iš kokios jums žinomos frazeologijos atnaujinti šie pasakymai?
-
Atlikite užduotis.
-
Atsakykite į klausimus.
-
Atsakykite į klausimus.
-
Raskite retorinio klausimo (gali eiti su retoriniu kreipiniu ir sušukimu) pavyzdžių meniniuose arba publicistiniuose tekstuose. Pakeiskite juos neutraliais sakiniais. Nusakykite stilistinį skirtumą.
-
Nurodykite sintaksines figūras ir kartu su jomis einančius tropus reklamos tekstuose ir paaiškinkite jų poveikį.
-
Perskaitę tris sakinius su poliptotono (linksniavimo) figūra, paaiškinkite skirtingas to paties įvairiais linksniais kartojamo žodžio prasmes. Sukurkite bent vieną sakinį su šia figūra, kad jis skambėtų prasmingai ir sklandžiai.
-
Atsakykite į klausimą.
-
Nurodykite įvairius stilistinius situacinius naujadarus – darybines figūras šiuose tekstuose. Kokių foninių žinių, arba konteksto, reikia, kad būtų aiški šių darybinių figūrų reikšmė.
-
Nurodykite pastebėtas stiliaus priemones mįslėse ir paaiškinkite tropų vaizdingumo loginį pamatą.
-
Perskaitykite reklamos tekstus ir nurodykite kokie tropai naudojami (metafora, metaforinis epitetas, palyginimas, metonimija, katachrezė, personifikacija, sinekdocha, oksimoronas).
-
Pasirinkite teisingą atsakymą.
-
Pasirinkite kuriems funkciniams stiliams būdingos šios stiliaus ypatybės.
-
Perskaitykite tris to paties pavadinimo tekstus. Ir pasirinkite kuriems funkciniams stiliams juos skirtumėte?
-
Parašykite meninio ir nemeninio stiliaus skirtumus.
-
Perskaitykite eilėraštį, išsakykite savo argumentus, kodėl jis skiriamas meniniam stiliui.
-
Pasirinkite mėgstamą kūrinį savo nuožiūra - eiliuotą ar proza, kurį galėtumėte ir norėtumėte paanalizuoti kaip meninio stiliaus pavyzdį.
-
Palyginkite du tekstus, jie skirtingo funkcinio stiliaus, tačiau vartojama ta pati frazeologija. Įvertinkite stiliaus kultūros požiūriu: tinka/netinka. Kiek frazeologijos vartosenai svarbus kontekstas?
-
Atsakykite į klausimus, atlikite užduotis.
-
Funkcinių stilių teorija yra grynai teorinė, ne galutinė, ypač savo ribas plečia pats plačiausias ir populiariausias publicistinis stilius, jo žanrai kinta, yra labai susimaišę. Paskaitykite R. Valatkos politinių komentarų ištraukas ir atsakykite į klausimus.
-
Atsakykite į klausimą.
-
Įvertinkite elektroninio diskurso kalbą funkcinių stilių aspektu (tekstai pateikti netaisyti). Įrašykite savo komentarą apie kiekvieno teksto stilistines ypatybes.
-
Parašykite savo nuomonę, ar reikia kalbininkams prižiūrėti interneto kalbą.
-
Paskaitę tekstą, surašykite, kas būdinga tekstui.
-
Kuriais iš šių panašumų – išvaizda, forma, spalva, garsu, verte, funkcija, padėtimi, veiksmu, įspūdžiu, pojūčiu, būsena, judėjimu, dydžiu, gausumu – paremtos poetės V. Palčinskaitės eilėraščių pavadinimų metaforos (iš rinkinio „Namai namučiai“, 1984). Nurodykite, kuriame pavadinime metaforos nėra.