V. Goldingas savo kūrinius yra pavadinęs pasakėčiomis, pabrėždamas savo kūrinių pamokomąjį pobūdį: „Būti pasakėčių autoriumi – nedėkingas uždavinys. Kodėl taip yra, gana aišku. Pasakėčios autorius – moralistas. Jis nieko nepasakoja šiaip sau, neslėpdamas po šiuo pasakojimu pamokymo... Pats pasakėčių rašymo amatas verčia jį būti didaktu, mokytoju“.
Pasvarstykite, kuo V. Goldingo romanas Musių valdovas yra panašus į pasakėčias? Kokį pamokymą perteikia romano Musių valdovas istorija? Pasvarstykite, ar būti rašytoju-moralistu yra nedėkingas uždavinys?
Pasvarstykite, koks yra sąvokos „humanizmas“ turinys, kaip humanizmo turinį atskleidžia Dekalogas? Ar berniukai romane „Musių valdovas“ prisimena ir laikosi dešimties Dievo įsakymų? Pasvarstykite, ką Jums reiškia taisyklių, moralės normų laikymasis.
Viktoras Franklis kadaise yra rašęs, kad iš žmogaus negalima atimti vieno dalyko: laisvės priimti moralinį apsisprendimą vienoje ar kitoje gyvenimo situacijoje. Pasvarstykite, ar sprendimas elgtis taip, kaip elgiasi kiti, taip pat yra moralinis apsisprendimas? Aptarkite, remdamiesi romanu „Musių valdovas“, kas yra būdinga masės žmogui, ir kas – individui.
Aptarkite, remdamiesi romano „Musių valdovas“ personažų citatomis, kitomis skaitytomis knygomis, savo patirtimi, kokią reikšmę žmogui turi civilizacija. Pasvarstykite, ar civilizacija pavergia, sugadina žmogų, ar priešingai – perduodama jam iš kartos į kartą dorovės normas tą blogį sutramdo. Pagrįskite arba paneikite teiginį, kad civilizacijos puoselėjimas iš mūsų reikalauja kasdienių asmeninių pastangų.
Aptarkite, kaip romane susiejama baimė ir nežinojimas. Pasvarstykite, kaip V. Goldingas vaizduoja berniukams baimę sukeliančius dalykus, kaip baimė pakeičia berniukų elgesį. Aptarkite epizodus, kuriuose V. Goldingas vaizduoja baimės priežastis ir pasekmes. Pasvarstykite, ar Džekas bijo, ar pasinaudoja berniukų baime, kad galėtų juos valdyti?
Pasvarstykite, kokiomis moralinėmis nuostatomis remiasi demokratija, remdamiesi romano situacija, kai berniukai saloje bando sukurti kažką panašaus į civilizuotą ir racionaliai tvarkomą bendruomenę. Aptarkite simbolinius vaizdinius: susirinkimą, laužą. Pasvarstykite, kodėl bandymas sukurti civilizuotą bendruomenę žlugo?
Pasvarstykite, kaip atskytumėte Džekui (parašykite savo atsakymą): „Kokiam galui mums tas kiaukutas! Ir taip žinom, kam vertėtų kalbėti, o kam – ne. Kokia nauda iš Saimono šnekėjimo arba Bilio ar Valterio? Laikas kai kam suprasti, kad verčiau patylėti ir palikti mums spręsti kai kuriuos dalykus“. Pasvarstykite, remdamiesi romano pavyzdžiais, ar noras valdyti ir būti lyderiu yra blogas? Ką reiškia būti lyderiu Ralfui, ką – Džekui? Pasvarstykite, ką reiškia tvarka Džekui, o ką – Ralfui?
Aptarkite, kurie romano personažai ir kokiose situacijos laikosi įsipareigojimo vertybėms ir yra pasiryžę tas vertybes ginti ne tik žodžiais, bet ir konkrečiais veiksmais.
Pasvarstykite (arba parašykite dialogą), ką atsakytumėte šarno galvai, kuri romane įkūnija civilizacijos antagonistą – Žvėrį ir baimę: „Pamanyk tik, įsivaizduoja, kad Žvėris yra tik tai, ką galima patykojus nudobti! Bet juk žinojai, kad tiesa, kad esu jūsų dalelė? Artima, artima, artima! Kad per mane jums viskas griūva? Kad per mane viskas yra taip, kaip yra?“