Perskaitykite Sizifo mitą kaip pasakojimą, kuriame atskleistas graikų pasaulio modelis. Apibūdinkite, kaip Antikos žmonės įsivaizdavo pasaulio struktūrą.
Mito herojus Sizifas keliauja iš žemės ir į Olimpą, ir į Hadą, iš gyvųjų pasaulio į mirusiųjų pasaulį ir atgal, sugeba apgauti ir Olimpo, ir Hado dievus. Apibūdinkite mito herojaus Sizifo paveikslą, jo poelgių ir žygių prasmę.
Palyginkite Sizifo ir Prometėjo paveikslus. Aptarkite šių herojų patirtus komiškus ir dramatiškus įvykius, kilnius ir nusikalstamus poelgius.
Palyginkite, koks požiūris į sąmoningą žmogaus pasirinkimą ir jam lemtą likimą atskleidžiamas antikiniuose mituose apie Sizifą ir Oidipą.
Perskaitykite Sofoklio tragediją „Edipas karalius“. Atkreipkite dėmesį, kokių tikslų siekia Oidipas, kaip elgiasi su kitais veikėjais. Paaiškinkite, kas lemia Oidipo paveikslo dramatiškumą.
Palyginkite Sizifo mito pasakojimą su Albero Kamiu 1940–1941 m. parašyta filosofine mito interpretacija knygoje „Sizifo mitas“ (skyrius „Sizifo mitas“). Pasvarstykite, kodėl egzistencialimo krypties filosofui A. Kamiu tinkamas buvo Sizifo, o ne Prometėjo ar Oidipo mitas?
Aptarkite, kuriam Sizifo veiklos etapui ir kodėl filosofas skiria daugiau dėmesio. Parašykite rašinį „Ką simbolizuoja Sizifo veikla Antikos mite ir XX a. sukurtoje mito interpretacijoje“.
Palyginkite, kuo skiriasi Oidipo ir Sizifo sąmoningumas finaliniuose bausmės epizoduose (save nubaudęs, apakinęs ir tremčiai pasmerkęs Oidipas ir akmenį į kalną ridenti pasmerktas Sizifas). Palyginkite, kaip bausmės epizodas atskleidžiamas mito pasakojime ir kaip – literatūrinėse Sofoklio, A. Kamiu interpretacijose.
Perskaitykite sovietinėje Lietuvoje sukurtos Justino Marcinkevičiaus dramos „Mažvydas“ ir išeivijoje – JAV parašyto Antano Škėmos romano „Balta drobulė“ ištraukas, kuriose paminėtas mitologinis veikėjas Sizifas. Aptarkite, kas yra Sizifas ir ką simbolizuoja Sizifo akmuo šiuose kūriniuose?
Tekstas I
VILENTAS
Mielasis mano, tavo Katekizmas...
Arba Giesmynas – peržiūrėjau visą –
Titano darbas!
MAŽVYDAS
Ė, greičiau Sizifo...
VILENTAS
Tu žodį iškirtai – kaip akmeny!
MAŽVYDAS
Taip, taip – dabar tą akmenį į kalną
Stumiu, ritu, keliu... o rankos silpsta.
Paleisi – nugarmės. Ir pagalvoji:
Kuriems velniams tos pastangos...
(Just. Marcinkevičius. „Mažvydas“, 1977)
Tekstas II
„Up ir down, up ir down griežtai įrėmintoje erdvėje. Nauji dievai čia perkėlė Sizifą. Šie dievai humaniškesni. Akmuo neteko žemės traukos. Sizifui nereikalingi gysloti raumenys. Ritmo ir kontrapunkto triumfas. Sintezė, harmonija, up ir down, Antanas Garšva dirba elegantiškai. Prašau, ir jo dantys sublizga, dėkui, sublizga, jis plastiškai ištiesia ranką, jo liekna povyza maloniai priimli važiuojantiems. „Tuoj pat pažinsi europietį“, tarė kartą maloni senutė. „Europiečiai skaito knygas“ – atsiduso“. (Antanas Škėma. „Balta drobulė“, 1958)
Pasvarstykite, kokios mintys susieja Just. Marcinkevičiaus ir A. Škėmos teksus su A. Kamiu Sizifo mito interpretacija. Parašykite rašinį tema „Sizifo mito reikšmė šiandienos žmogaus gyvenime“.