Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T XIX a. literatūra ir kultūra / Mąstyk ir kurk / 2

2Klausimas

Palyginkite Žemaitės, Jono Basanavičiaus, Vinco Kudirkos ir Mykolo Riomerio pasakojimus apie jų tautinį susipratimą.

Žemaitė,
Autobiografija
(Ištrauka)

[1861–1863] Pradėjom su samdytoms mergaitėms dainuoti, draugauti. Įsivesdamos į [Šėmų dvaro] pakajų [saloną] prie fortepiono, mokinomės nuo jų lietuviškų dainų ir gaidų. Ir čia man geriau sekėsi, nes aš iš mažo daug dainų mokėjau ir gaidas žinojau; įėjo į madą liuosybė [laisvė], lygybė... [...] Per žiemą taip maišosi, lygu mielės kilo, putojo: vis slapta, vis pašnibždomis rokavosi, tarėsi... Kokie tai komitetai susitvėrė iš ponų, kunigų; taipgi ir ponių komitetai. Jau pradėjo balsiau apie karę šnekėti: – Visi ponai jaunieji, visi ponaičiai eis į miškus, ves mužikų [valstiečių] pulkus... Ponios, panelės, likusios namie, rūpinsis sukilėlių maistu, statys [tieks] į gires kas duoną, kas mėsą, kas pieną... kas drobužius, skalbinius... [...] [I]r tas taip žingeidu, taip svarbu žinoti: trokštame prisidėti prie tokio didelio, svarbaus darbo – tėvynę apginti. [...] Džiaugiamės ir drebančia širdimi laukiame tos pradžios karės: „Už tėvynę, už šventą tėvynę“. Tokias ir tam panašias dainas dainavom sykiu su lauko darbininkėms. Mokinome jas patriotiškų dainų, bet tos daugiausiai lenkiškos, o prastos mergaitės tik lietuviškai tesupranta...
1 Palyginkite Žemaitės, Jono Basanavičiaus, Vinco Kudirkos ir Mykolo Riomerio pasakojimus apie jų tautinį susipratimą. Kas jam turėjo lemiamos įtakos? Kuo ir kodėl skyrėsi jų tautiškumo (lietuvybės) supratimas? Aptarkite leksiką, metaforas, simbolinius vaizdinius, kuriais nusakoma tautinė savivoka ar jos pokytis.