Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Juozas Aputis / Interpretuok ir vertink / 2

2Klausimas

Perskaitykite Juozo Apučio novelę „Lidija Skoblikova ir tėvo žingsniai“ ir atlikite užduotis.

Ar didžiausias džiaugsmas žmogui ne tada, kai net nežinai, kodėl linksma? Ir tas vaikas tada yrėsi, vis yrėsi, apimtas kažkokios palaimos, kažkokia neaiški gija nutįso nuo jo slidžių, nuo to kelio, nusagstyto apsnigtomis arklių kriaušėmis, iki tos... Kad ją kur! – iki Skoblikovos, nežinojo, nei kur ji čiuožė, nei kaip ji čiuožė, kokiu greičiu, nežinojo, ir koks tas jos rekordas, tačiau stambi moteris šmėžavo visą laiką jam prieš akis – palinkusi, atmetusi į šalis rankas. Ir nei čia ta pavardė buvo svarbu, nei jos pačiūžos, nei jos palinkimas ir rankų atmetimas – vaikas pajuto, pamatė save keistoj atkarpoj – gal laiko: Lidija Skoblikova skrieja žvilgančiu ledu, kaži kur – toli, užsienyje, kažkokiame kitame pasaulyje, o jis kinkuoja čia, pašonėj grėsmingai tamsuojant miškams, iriasi mokytojo Alūno duotomis slidėmis. Danguje sumirga žvaigždės, šaltis spusteli smarkiau, bet vaikui nešalta – jis iriasi ir iriasi, sminga ir sminga į sniegą lazdos, smeigia ir smeigia, jam tarpais atrodo, jog kartu su juo, lyg pririšti prie kokios tąsios gumos, lanku slenka miškai ir sodybos su žmonėmis ir rūkstančiais kaminais. Toks geras, keistas lėkimas – lyg šoktum per didžiausią ožį tiesiai į glėbį mokytojai Gabijai Karaliūtei, lyg ne snaigės tau atsidaužtų į veidą, o glostytų anos bliuzelės nėriniai.
1 Kokia nuotaika kuriama novelės „Lidija Skoblikova ir tėvo žingsniai“ pradžioje, kokia tema? Atsakydami į šį klausimą išsiaiškinkite, ką reiškia frazė „viskas prasidėjo čionai“, kokia pasakojimo kalba, koks pasakotojo santykis su vaizduojamuoju pasauliu ir kokia yra laiko perspektyva.
2 Ko pasakotojas ieško savo prisiminimuose? Kas jo vaikystėje yra kantriai lipdoma, bet taip pat gali būti trapu, laikina, kas gali nukristi kaip kregždės lizdelis?
3 Pasakotojo atmintyje iškyla ryškūs mokytojų paveikslai, bet svarbiausias ir gyviausias yra mokytojos Gabijos Karaliūtės vaizdinys. Kodėl jis taip jaudina vaiko vaizduotę ir drumsčia jau suaugusio veikėjo atmintį? Įsiskaitykite į kūrinį ir apibūdinkite, kokie santykiai susiklosto tarp šios mokytojos, tarp jos klasės berniukų ir tarp mergaičių. Iš ko kyla veikėjų įtampos, priešpriešos ir taip pat solidarumo, draugiškumo santykiai? Šiame savotiškame santykių trikampyje įdomiausias turėtų būti mergaičių požiūris į mokytoją: kas sąlygoja jų priešiškumą?
4 Kaip pasakotojas tekste apibūdina mokytoją, kokiais epitetais įvardija? Ar jos pavardė neturi ir simbolinės reikšmės? Kaip šios mokytojos buvimas lemia berniukų elgesį, kokius charakterio bruožus išryškina ir stiprina? Atraskite šiuose santykiuose vertybinius žmogaus egzistencijos aspektus.
5 Aptarkite veiksmo situaciją mokytojos gyvenamojoje aplinkoje: berniukai padeda jai supjauti malkas kurui. Pamėginkite atrasti žmogiškumo ir valdžios priešpriešas: kokiais veikėjais ir jų veiksmais ji parodoma? Žinoma, moralės požiūriu mokytojos ir mokinių santykiai yra šiek tiek abejotini (darbo užbaigimo šventė), tačiau ar dorovės sargai šiame pasakojime išreiškia gėrio triumfą?
6 Pašalintos mokytojos Karaliūtės vietą pasakojime užima fizinio lavinimo mokytojas, į lietuvišką kaimą atsinešantis savitas tradicijas. Jo vaidmuo kūrinyje yra gan dviprasmiškas, sudėtingas. Pamėginkite aptarti šį veikėją žvelgdami į jį kaimo mokyklos vaiko akimis ir taip pat vertindami suaugusio pasakotojo žvilgsniu. Kokios intonacijos pasigirsta pasakotojo kalboje?
7 Su mokytoju Alūnu siejama tai, „kas prasidėjo“. Konkretus įvykis, susijęs su ta pradžia, – mokytojo informacija apie čiuožėjos Lidijos Skoblikovos sportinius laimėjimus. Kodėl šios sportininkės vaizdas taip smarkiai paveikia vaiko sąmonę? Kokias vertybes ji įkūnija ir su kokiais kitais kūrinio personažais ji siejasi? Kokia pradžia prabunda vaiko sąmonėje? Atkreipkite dėmesį, kad šį vaiko tapsmą kūrinyje sudaro du etapai.
8 Atidžiai įsiskaitykite į pateiktą ištrauką. Ką reiškia šis iracionalus (aiškiai nesuvokiamas) jauno žmogaus džiaugsmas, nerimas, energija? Koks veiksmas jį sieja su Lidijos Skoblikovos vaizdiniu? Kaip Lidija Skoblikova šiame epizode susieta su Gabija Karaliūte? Kokios jėgos prabunda jauname žmoguje, kad jam atsiveria pasaulio grožis ir gimsta pasitikėjimas savimi, mėgavimasis savo jėgomis?
9 Pamėginkite įrodyti arba paneigti mintį, kad žmogui reikalingas vienoks ar kitoks grožio idealas, nes jis padeda gyventi. Jeigu tokio idealo nėra, jis turi būti susigalvotas – kad ir nusižiūrėtas iš žurnalo iliustracijos. Pasvarstykite, ar mokytojos ir sportininkės vaizdiniai šiame tekste atlieka tas pačias funkcijas?
10 Skoblikova čiuožia, ji skrieja, ji matoma gražios naktinės gamtos peizaže; tėvas – jis žingsniuoja namuose, buitinėje aplinkoje. Kuriamas prasmių kontrastas: idealo ir tikrovės. Energingas, aistringas, gražus judėjimas yra vaiko svajonės pasaulis, o tėvo nuvargęs gyvenimas paklūsta sunkiems realybės dėsniams. Įsiskaitykite, kokią tikrovę vaikas atranda namuose. Kodėl vaikas, pamatęs laikraštyje Lidijos Skoblikovos vaizdą, susigėsta, pastumia laikraštį, lyg kažko atsižada? Kiek tokią būseną lemia tėvo dalyvavimas šioje scenoje?
11 Pabaigai pamėginkite apibendrinti: kur vaiką veda graži svajonė ir kur, kokiu tikslu kūrinio pabaigoje eina tėvas, kokia jo sunkių žingsnių vertė?