Prozos kūrinio pradžia yra ypatinga teksto dalis – ji yra vaizduojamojo pasaulio „vartai“, joje sukuriami erdvės ir laiko matmenys, taip pat gali būti išdėstomos ir veikėjų figūros. Kūrinio pradžia yra savotiškas jo „kodas“, supratimo raktas, o kūrinio pabaiga skaitytojui duoda „mitą“, apibendrintą aprašytų įvykių prasmę, idėją. Pradedant sakityti kūrinį svarbu aiškiai pamatyti ekspozicines detales, atpažinti laiką, epochą, kultūrinį kontekstą, nes šios reikšmės mums leis teisingai vertinti veikėjus, atpažinti jų veiksmų motyvus ir išsiaiškinti vertybes.
Įsiskaitę į Juozo Apučio novelės „Vakarėjant gražios dobilienos“ ekspozicinę (pradinę) pastraipą nustatykite: koks maždaug istorinis laikas vaizduojamas šiame kūrinyje, kokia veiksmo aplinka (socialinis ir kultūrinis kontekstas); kokie teksto motyvai leidžia atpažinti šiuos bendruosius kūrinio matmenis.
Kas šio kūrinio svarbiausi veikėjai, kokie jų charakterių bruožai yra individualūs (saviti, ypatingi), ir kurie – universalūs, tipiški, archetipiški? Primename, kad veikėjų charakterių ypatybės (individualiosios ir bendrosios) šiame tekste išryškėja per a) jų veiksmus ir per b) tarpusavio santykius.
Novelės „Vakarėjant gražios dobilienos“ meninį savitumą sudaro psichologizuotas veikėjų vaizdavimas ir dramatinė įtampa, kylanti iš priešingų vertybinių sistemų. Kas sudaro šio konflikto pagrindus, iš kur pasakojime kyla keistas nerimas, kokius prasmių kontrastus įžvelgtumėte kūrimo visumoje?
Perskaitykite kūrinio pradžios epizodus, kur vaizduojamas kaimo žmonių apsilankymas miestelio medicinos įstaigoje. Juose veikia sergančio tėvo sūnus, vaikas, to vaiko dėdė ir valdininkas. Kaip šioje situacijoje išryškėja personažų charakteriai? Kas su kuo solidarizuojasi, ir kodėl? Kokie veikėjai sudaro opoziciją? Kokie motyvai lemia vieno ar kito veikėjo valią a) veikti ryžtingai, b) būti užsispyrusiam, c) būti paklusniam, susitaikančiam?
Pasakojimo centre yra tradicinės šeimos modelis: tėvas, motina ir sūnus. Kokios jų būsenos, galimybės, charakterio ypatybės? Kokio vaidmens imasi sūnus ir kaip jam tai sekasi? Kiek ši veikėjo išbandymo situacija (vyriškumo, brandos patikrinimas) būdinga J. Apučio kūrybai apskritai? Atsakyti į šiuos klausimus padės žemiau pateikta citata:
Scena prie miestelio ambulatorijos gali būti perskaityta kaip ezopinės kalbos tekstas ir kaip išplėtota metafora. Kokias kritines nuostatas įžvelgtumėte žemiau pateiktoje ištraukoje, kas yra kritikuojama, kokia šio vaizdo centrinė metafora?
Pagrindinis kūrinio veikėjas susiduria ne tik su medicinos įstaigos (ambulatorijos valdininkų) nejautrumu, bet ir su jam, artimos bendruomenės pasipriešinimu. Perskaitykite žemiau pateiktą novelės ištrauką ir nustatykite: a) kas būdinga jos kalbai; b) koks yra vaiko motyvas, tikslas (kas jam teikia drąsos); c) kokios aplinkybės, kokie veiksniai leidžia jam siekti savo tikslo.
Kaip minėta, J. Aputis yra psichologinio pasakojimo meistras: jo pasakojime tarp veikėjų dažnai atsiranda jautrūs santykiai, kai žmonės kažką atpažįsta vienas kitame iš nuojautos, be žodžių. Perskaitykite žemiau pateiktą trumpą epizodą ir pamiginkite paaiškinti, kas šiame veiksme įvyksta, kokios vertybės išryškėja, kaip ir kodėl patiriamas žmogiškasis bendrumas:
Kūrinio pavadinime – svarbūs motyvai, reikšmingos metaforos. Kokia erdvė (veiksmo vieta) nurodoma pavadinimu? Dobilai, dobiliena – ką nurodo šis motyvas, su kokiomis praktikomis, kokia kultūra siejasi? Kam šiuo pavadinimu suteikiama estetinė (grožio) vertė ir kaip ji siejaisi su etinėmis (gėrio) vertybėmis?
J. Apučio novelėje iš esmės vaizduojamas žmogaus ir biurokratinės sistemos konfliktas, kuriame laimi dar labai jaunas, bet valingas veikėjas. Jis priverčia ambulatorijos medikus ištirti tėvą, gauna reikalingą pažymą ir iš valdininko išreikalauja jos patvirtinimo antspaudu. Dar kartą prisiminkite jo valią stiprinusius motyvus ir aptarkite, kokios vertybės išaukštinamos šiame kūrinyje.
Kokiais vaizdais ir kokiomis nuotaikomis baigiamas kūrinys? Aptarkite jų poetines menines ypatybes.