Perskaičius J. Apučio novelės pavadinimą („Įveikti save“) galima numanyti, kokio pobūdžio problematiką atrasime kūrinyje, kokios bus meninės jo ypatybės, žanro tipas. Ką jums reikštų ši bendratimi išsakyta nuostata (savęs įveikimas, keitimas), kokių minčių kiltų ir kaip bandytumėte į jas atsakyti? Juk šis prozininko kūrinio pavadinimas skamba kaip samprotaujamojo rašinio tema, o ir visas pasakojimas susijęs su mokyklos problematika...
Novelės ekspozicinėje (pradžios) pastraipoje vaizduojamas pagrindinis veikėjas, įprasta jo darbo dienos pradžia. Situacijos aprašymas taupus, bet pakankamai informatyvus: skaitytojas lengvai suvokia veiksmo esmę ir kontekstą, socialinę ir kultūrinę aplinką.
Jums turėtų būti žinoma, kad J. Aputis, kaip psichologinės prozos meistras, moka parodyti svarbius gyvenimo dalykus per, atrodo, menkas, nereikšmingas detales. Detalė jo tekste yra nuoroda į veikėjo būseną, ji charakterizuoja žmogų, kreipia į kūrinio problemą. Įsiskaitykite į žemiau pateiktą ištrauką (tai kūrinio pradžia) ir pamėginkite joje atrasti reikšmingas detales, kurios leidžia pajusti pagrindinio veikėjo charakterį, nuotaiką, ir numanyti jį turint kažkokių ypatingų, jį erzinančių problemų. Kokios tos detalės ir ką jos nurodo?
Perskaitę kūrinio pradžią turėjome pajusti pagrindinio veikėjo (kaimo mokytojo) charakterio ypatybes ir ypač jo nuotaiką. Grožiniame kūrinyje paprastai svarbus būna žmogaus ir aplinkos santykis, šių dviejų reikšmių darna arba nedermė. Kadangi jau galime įsivaizduoti mokytojo nuotaikas, pamėginkime pažvelgti į jį supančios aplinkos detales ir apmąstyti veikėjo ir pasaulio santykį: koks jis yra, ką jis reiškia ir pan. Šiuo tikslu perskaitykite žemiau pateiktą aplinkos (peizažo) aprašymą su atitinkamomis nuotaikų spalvomis:
Koks yra ryšys tarp žydinčios gamtos grožio, pasaulio harmonijos vaizdo ir tarp jauno žmogaus pasaulio. Įsikaitykite, kaip tolesnėje ištraukoje vaizduojami mokiniai. Vėl prisiminkite pagrindinio veikėjo nuotaikas ir palyginkite jas su vaikų būsena. Ką šie kontrastai kuria, ką jie reiškia? I kodėl vaikai palyginami su kareiviukais?
Kaip mokytojas jaučiasi vaikų akivaizdoje, kokia jo moralinė būklė? Kas vyksta jo galvoje? Ar jam rūpi pamoka, ar jis tiesiog nori užimti vaikus užduotimis ir likti su savo rūpesčiais?
Rašinio tema – užduotis mokiniams, jie turi suprasti temos pavadinimą kaip klausimą ir į jį atsakyti, išspręsti problemą. Tačiau iš tikrųjų ar šią temą, šį klausimą mokytojas skiria tik mokiniams? Ar jam labai svarbu, kaip tie mokiniai išspręs šią užduotį?
Atsakydami į šiuos klausimus remkitės tekstu, atkreipkite dėmesį, kaip mokiniams yra užduodamas rašto darbas, ką pamokos metu veikia mokytojas, kokios jo mintys.
Kaip turėjote suprasti, mokytojas užduotį mokiniams pateikia gan atsainiai, bet mokiniai jos imasi labai nuoširdžiai. Rašiniuose jie apmąsto savo tikruosius rūpesčius, atveria skaudžias problemas, bando išsiaiškinti savo vietą gyvenime, savo asmens vertę. Šis santykis su užduotimi taip pat charakterizuoja veikėjus: kokia tekste išryškėja mokytojo ir mokinių moralinė vertė?
Kuris iš vaikų yra svarbiausias pagrindinio veikėjo oponentas, savotiškas moralinis konkurentas ir ką jis „veikia“ mokytojo sapne? Kokia pagrindinio veikėjo vertė (savivertė) išryškėja jo sapne? Kokia jo nuotaika, charakterio požymiai, išvaizda? Ką reiškia tas sapno „dalyvių“ žiūrėjimas į skirtingas puses? Juodas žmogus, tamsi tuštuma – ką reiškia šie nejaukūs vaizdiniai?
Pakomentuokite vieno iš veikėjų, mokinio Barauskiuko charakterį, elgseną ir santykį su kūrinio autoritetine figūra – mokytoju.
Žemiau pateiktoje pastraipoje sukoncentruota visa kūrinio problematika, sutelkta ties žmogaus vertės, jo laisvos valios, atsakomybės ir kitomis egzistencinėmis problemomis. Įsiskaitykite į ištrauką ir apmąstykite: kas rūpi pagrindiniam veikėjui, ką jis čia taip skausmingai sprendžia, ką kaltina? Kiek jis kalba savo vardu ir rūpinasi savo moraline reikšme, ir kiek apibendrina – tarsi kaltina visus, kad šios visuotinos kaltės fone taptų neryškus ir nesijaustų blogas? Samprotavimą paremkite citatomis.
Atkreipkite dėmesį į šią frazę: „širsta ant savęs, ant viso savo gyvenimo.“ Ar sutinkate su mokytojo nuomone, kad jo pateikta tema (įveikti save) yra idiotiška? Jeigu nesutinkate, paaiškinkite tokio nihilistinio (neigiamo) požiūrio prielaidas.
Aukščiau ir žemiau pacituotos pastraipos sudaro kūrinio problematikos centrą, jos tarsi dalina novelę į dvi dalis, nes toliau bus kuriamas retrospektyvus pagrindinio veikėjo požiūris: bandymas sugrįžti į praeitį ir aptikti savo dvasinio silpnumo priežastis.
Užbaigdami pamokos epizodo svarstymus dar kartą grįžkite prie pagrindinio veikėjo abejonių: kiek morališkai teisingas mokytojo svarstymas, kodėl jis bando išsisukti nuo būtinybės keistis, laikydamas tokį žmogaus gyvenimo tikslą egoistiniu? Kaip šis pesimizmas ir viso pasaulio smerkimas susijęs su pagrindinio veikėjo saviverte? (Toliau bandysime aiškintis tokios veikėjo nuomonės apie save priežastis, jų ištakas).