Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T XIX a. literatūra ir kultūra / Mąstyk ir kurk / 4

4Klausimas

Palyginkite Maironio ir Jono Aisčio eilėraščius

Simonas Daukantas
„Pratarmė“
(Būdas senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių, 1845)
[...]
Jei tiktai pažvelgsim į pačią Lietuvos tautą, kalnėnų ir žemaičių, aiškiai tenai matysim, jog ta tauta ne vien praėjusiuose amžiuose, bet jau gilioj senovėj yra perkentėjusi didžiai didelius savo ūkės ermyderius [permainas, sumišimus], nesgi turi sau ypatingą kalbą, būtinai įvairią [skirtingą] nuo kitų kalbų, o aiškesnę ir skaistesnę už visas šiandien kalbamas, kurioje visa gal permanyti ir visa apreikšti; nuo tokios jos kalbos gali kožnas [kiekvienas] aiškiai numanyti, jog angis [kadaise] yra turėjusi savo ypatingą tikybą, rėdą [santvarką], vyresnybę ir diduomenę, beje: savo viešpačius, rykius ir kunigaikščius, kurie viena kalba su svietu [žmonėmis, liaudimi] yra kalbėję; pati tauta plačiai gyvenusi ir didžias pažines [pažintis] yra turėjusi su tolimais kraštais, kurių pirmieji vardai, nuo lietuvių, kalnėnų ir žemaičių, pramanyti, lig šiai dienai užsiturėjo. Vienok viso to šiandien nebėra: kaipogi pati aptvinusi svetimomis tautomis, jos viešpačiai, karaliai, kunigaikščiai ir patys jos kunigai kalbantys jau svetima kalba, svetimą rėdą [santvarką], svetimą tiesą sekanti, trumpai sakant, savo pavasario žalių lapelių nieko nebturinti, tiktai vienus minavojamus [minimus] savo veikalus senovės raštuose, it giria žiemos laiku savo žagarus rodanti, tarp kurių tiktai viena pati jų kalba it žalia bruknelė, nuo speigų apšarmojusi, lig šiai dienai tebžaliuoja, kaipo ženklas viso to buvusio. [...] [A]š čia užsiėmiau [lietuvių] būdą, dabą [papročius], tikybą, ūkės rėdą [valstybės santvarką], karybą, prekybą ir mantą, arba pinigus, trumpai išrašyti pagal tą, kaip senovės raštininkai išrašę paliko ir ką dar pačios patarlės, kalboj tebesančios, tvirtina, dėl to vien, idant ilgainiui nepragaištų tie brangūs bočių prabočių palaikai, kurie tarp mūsų dar iki šiai dienai užsitvėrė, minėdamas užvis didžiau ant to, jog šventi vyrai ir svieto išminčiai liepia sekti įpėdin savo bočių prabočių būdą ir aplamiai jo nekleisti [apskritai jo neišsižadėti].
1 Perskaitykite ištraukas iš Simono Daukanto lietuvių kultūros istorijos Būdas senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių „Pratarmės“ ir Jono Basanavičiaus „Prakalbos“ pirmajam lietuviško laikraščio Aušra numeriui. Kokie motyvai skatino istoriką ir laikraščio redaktorių imtis šių darbų? Kokie yra jų darbų tikslai? Kaip nusakoma istorinės savimonės reikšmė asmens tapatybei? Parašykite samprotavimo rašinį: „Žmonės, nežinantys istorijos, visada lieka vaikai“ (senovės romėnų posakis).