Susipažinkite su dviem humanitarinių tyrinėjimų ištraukomis: 1) pirmoji – iš vieno žymiausių lietuvių filosofų Antano Maceinos veikalo Asmuo ir istorija (1981), 2) antroji – iš žymaus rumunų kilmės religijos ir mitologijos tyrinėtojo Mircea‘os Eliade‘ės (Mirčos Eliadės) tekstų rinktinės Simbolizmas, šventybė ir menai (1986). Remdamiesi perskaitytomis mokslinių tekstų ištraukomis, palyginkite J. Radvano „Radviliados“ ir K. Donelaičio „Metų“ laiką ir erdvę. Kuo „Metų“, Prūsų Lietuvoje rašyto valstiečių epo, laiko ir erdvės samprata skiriasi nuo Renesanso laikais Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje sukurto herojinio epo laiko ir erdvės sampratos?
1) Antanas Maceina Asmuo ir istorija:
Bet kaip tik čia ir prasideda įtampa tarp asmens ir istorijos. Buvodamas tėvynėje, žmogus yra su ja suaugęs todėl, kad yra iš jos išaugęs — ligi pat neatmenamų laikų. Tarp jo asmens ir jo istorijos nėra jokio plyšio. Istorinė jo tapatybė yra jam savaime suprantama. Net ir tolimiausi šios istorijos įvykiai yra pergyvenami kaip savi. Skaitydami, pavyzdžiui, apie Mindaugo pastangas suvienyti Lietuvą, apie jo krikštą ir žuvimą, apie Vytauto kovas su vokiečių ordinu ir jo laimėjimus prie Žalgirio, apie Lietuvos rungtynes su lenkų užmačiomis, jaučiamės taip, tarsi mes patys būtume visur dalyvavę: kovoję, laimėję ar pralaimėję, džiaugėsi ar kentėję. Tėvynės istorija atgyja asmenyje savo pilnatve. Buvoti tėvynėje tad ir reiškia buvoti jos istorijoje. Atsidūręs gi svetur, žmogus žino, kad į čia jis yra atkilęs, bet ne iš čia kilęs, net jei ir būtų čia gimęs bei augęs, nes biologinis gimimas dar anaiptol nėra istorinis kilimas. Svetur žmogus buvoja naujakurio būdu. Jis čion yra atėjęs iš šalies, o ne išaugęs iš vidaus: čia nėra jo šaknų, o tik tuščia erdvė ir tuščias laikas, kuriuose jis nūn mėgina įsikurti. (...) Laikas ir istorija nėra tas pat. Sakysime, gamta būna laike: ir jos daiktai, ir jos įvykiai yra apspręsti visų trijų laiko matmenų, tiek giliai apspręsti, jog gamtiniai vyksmai yra galimi tiksliai apskaičiuoti tiek atgal, tiek priekin. Ir vis dėlto tik netiesiogine prasme būtų galima kalbėti, pavyzdžiui, apie saulės sistemos ar skruzdės istoriją. Laikas yra visuotinis matmuo, ir jame buvoja kiekviena būtybė. Tačiau kad laikas virstų istorija, jis turi įgyti tam tikrą žymę: istorija yra ypatingas laikas.
2) Mircea Eliade, Simbolizmas, šventybė ir menai:
Kaimo gyventojams būdingą religinę patirtį geriau atitiko, galima būtų pasakyti, „gamtinė krikščionybė“. Kitaip tariant, Europos žemdirbiai krikščionybę suvokė kaip gamtinę liturgiją. Krikščioniškajam slėpiniui išties nebuvo svetimas Kosmoso likimas. „Visa Gamta dūsauja, laukdama Prisikėlimo“– štai centrinis ne tik Velykų (Easter) liturgijos, bet ir visos Rytų (Eastern) krikščionybės religinio folkloro motyvas. Mistinė empatija su gamtos ritmais, nuožmiai pulta Senojo Testamento pranašų ir atvirai toleruojama Bažnyčios, yra kaimo religijos, ypač Pietryčių Europoje, pati šerdis. Šiai krikščionybės rūšiai „Gamta“ ar „Prigimtis“ („Nature“) reiškia ne nuodėmę, bet Dievo triūsą. Per Įsikūnijimą visa pirmykšte savo šlove tapo atkurtas šis pasaulis, štai kodėl Kristus ir Bažnyčia sunkte persisunkė gamtiniais simboliais. Pietryčių Europos religiniame folklore sakramentai pašventina ir Gamtą.
„Radviliadoje“ pateikiamas literatūrinis, idealizuotas herojaus, Tėvynės didvyrio portretas. Remdamiesi „Radviliadoje“ pateiktu Mikalojaus Radvilo Rudojo paveikslu, kita skaityta literatūra apie Renesanso žmogaus sampratą, parašykite literatūrinį rašinį tema „Renesanso ginamas žmogaus idealas“. Asižvelkite ir į literatūros istoriko, vertėjo Sigito Narbuto tyrinėjimų išvadas: „Beje, panašų įspūdį kelia išlikę M. Radvilos Rudojo laiškai. (...) Laiškuose iškyla asmenybė, neabejinga artimųjų ir giminaičių reikalams. (...) Iš kai kurių laiškų galima spręsti apie stiprų M. Radvilos Rudojo teisybės jausmą. (...) Iš jo korespondencijos sužinome apie neabejotiną autoriaus patriotizmą. (...) laiškai liudija M. Radvilos iškalbingumą, sąmojingumą, taip pat svetimų kalbų mokėjimą (laiškai rašyti lenkiškai, juose yra lotyniškų ir rusiškų frazių). Vadinasi, J. Radvano sukurtasis herojaus portretas gali būti ir labai artimas tikrajam M. Radvilai Rudajam.“
Pasamprotaukite, kodėl J. Radvanas, kurdamas „Radviliadą“, neįtraukė tokių Mikalojaus Radvilo Rudojo biografijos faktų kaip santykiai su žmona Kotryna, vaikais Mikalojumi Radvilu, Kristupu Radvilu Perkūnu, seserimi Barbora Radvilaite, svainiu Žygimantu Augustu, pusbroliu Mikalojumi Radvilu Juoduoju. Pamėginkite suręsti siužetinę liniją (išdėstykite ją punktais, kaip kad rengdami rašinio planą), kuri atskleistų pagrindinio herojaus santykius su vienu ar keliais iš šių asmenų, ir įtraukite ją į bendrą poemos struktūrą. Į kurią poemos dalį įtrauksite savąją siužetinę liniją? Kodėl?
Perskaitykite Jono Radvano panegiriką (pagyrimą) Mikalojui Radvilui Rudajam iš poemos „Radviliada“ (IV d. 328–352 eil.) ir pamėginkite mėgdžiodami antikinės panegirikos stilių sukurti pagyrimą jums artimam, jūsų mėgstamam ar labai kuo nors nusipelniusiam asmeniui.
RADVILIADA
IV dalis, (328–352 eil.)
Ak, ir kodėl menkesni, nei sudievinto Karžygio žygiai,
žodžiai manojoj giesmėj?.. Ko, gaišindamas pratarme ilga,
trokštu visus šio garsaus Kunigaikščio žygius suminėti? 330
Net jei įkvėptų mane šimtu šventyklų Parnasas,
jeigu net lauru šventu vainikuotų, pagirdytų, davęs
gurkšnį hiantų vandens, ir sielą galingai uždegtų,
didvyrio žygių geriau didingon giesmėn nesudėčiau:
dainiui, kuris giesmėje apdainuoti viską norėtų, 335
būtų lengviau suskaičiuoti smilteles Kynipijo pakrantėj,
baltus Karpatų sniegus ar derlingų Gargarų varpas!
Visgi šlovingų darbų skelbėjas gražiausiasai Gandas
ir nuoširdžioji šlovė vargų nepaliks neminėtų,
Tau labdarybės, kurios ligi kaulų čiulpų įsigėrė 340
tavo tėvynei, kliudys nuo šiol amžinybėje dingti:
šitiekos tavo darbų, atliekamų dieną ir naktį,
žygdarbių, ginklų, karų jokia diena neišdildys:
visa, ką tu padarei, bus gyva, kol gyvas bus laikas, –
tarsi didi kolona, kai ją, išvaduotą iš rausvo 345
marmuro luitų arba išlietą iš Pafo metalo
ar Amatunto rūdos, kaip didingą Dedalo šedevrą
stato aukštojoj pily Kapitolijui dailiai papuošti.
Spiečias jaunimas aplink ir koloną su prietaisais kelia;
vos tik, dangun lipdama, ji viršūnę pakels lig žvaigždynų, 350
tai atsistos taip tvirtai, lyg taip būtų stovėjus nuo amžių,
nebeniekins nuo šiol nei žaibų, nei dar pūsiančių Austrų.