Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Vincas Kudirka / Interpretuok ir vertink / 1

1Klausimas

Vincas Kudirka. Atlikite užduotis, atsakymus susiekite į vientisą tekstą.

Vincas Kudirka LABORA!

Kol jaunas, o broli, sėk pasėlio grūdus
Ir dirvos ne’pleiski! Tuomet, kada jausi,
Kaip kūns ima stingti, dvasia jau susnūdus,
Vėlu juk prie darbo: nesėsi – nepjausi.

Kol dega krūtinėj šventa ugnis toji,
Kur traukia prie darbo ir duoda tiek vieko,
Jog menkas ir silpnas net milžinu stoji,
O, dirbk, idant neitų ugnis ta ant nieko!

Kol da idealais, brol, besigėrėsi,
Siek prie idealo, tik doro ir aukšto,
O skubink! Paskui tu... jų išsižadėsi
Dėl trupinio aukso, gardaus valgio šaukšto.

Gyvenimo knygą skaityk laps į lapą,
Nestodams, kad kartais, į tinginius kliuvęs,
Tu nesupelytum ir neitum į kapą
Be likusio ženklo, kad žmogumi buvęs.

O jeigu apilsi sunkiam darbe savo
Ir, nykstant spėkoms jau, nuliūsi, nerimsi,
Tai žvilgtelk ant darbo jaunų draugų tavo –
Vienoj akimirkoj iš naujo atgimsi.
[1890]

1 Kokia proga buvo sukurtas V. Kudirkos eilėraštis „Labora“? Aptarkite, kas yra eilėraščio subjektas ir adresatas? Kokia yra subjekto intonacija, santykis su adresatu? 
2 Pasvarstykite, kokia reikšmė dirvai, sėjėjui suteikta Biblijoje (Evangelija pagal Matą 13 „Palyginimas apie sėjėją“)?
3 Pasvarstykite, kokia reikšmė dirvai, neartiems dirvonams suteikiama įvadiniuose - programiniuose Aušros ir Varpo straipsniuose? Palyginkite J. Basanavičiaus „Priekalboje“ (Aušra, Nr. 1, p. 7) ir įvadiniame Varpo straipsnyje, skiltyje „Iš tėvyniškos dirvos“ (6 lapas) dirvai suteikiamas reikšmes.
4 Remdamiesi laikraščių programinių straipsnių argumentais, aptarkite, kokiam žmogui V. Kudirka suteikia sėjėjo pareigą, kokias vertybes simbolizuoja sėjami grūdai?
5 Apibendrinkite I strofoje pateikiamą kultūrinį kontekstą.
6 Aptarkite krūtinėje degančios šventos ugnies vaizdinį, – kaip „šventa ugnis“ paveikia herojų? Kokį naują kultūrinį kontekstą į eilėraštį įveda poetas II strofoje?
7 Palyginkite krūtinėje degančios šventos idealizmo ugnies motyvą V. Kudirkos eilėraštyje ir Maironio poezijoje?
8 Kas lemia herojaus atgimimą paskutinėje strofoje?
9 Kokios vertybės iškeliamos šiame eilėraštyje?
10 Aptarkite įtaigios kalbos priemones (retorinį kreipinį, retorinį sušukimą, semantinį kontrastą, pakartojimus, alegorijas ir t. t.) V. Kudirkos eilėraštyje „Labora“.
11 Apibendrinkite jaunystės ir senatvės opoziciją eilėraštyje. Kas būdinga jaunystei, kas – senatvei?
12 Palyginkite jausnystei suteikiamas vertybes V. Kudirkos eilėraštyje „Labora“ ir A. Mickevičiaus eilėraštyje „Odė jaunystei“.
13 Apibendrinkite kultūrinius kontekstus, į kuriuos poetas nukreipia skaitytoją, pasitelkęs sėjėjo, milžino, knygos vaizdinius?
14 Remdamiesi atlikta eilėraščio analize suformuluokite V. Kudirkos patriotizmo sampratą. Kuo ji buvo aktuali XIX a. pab. – XX a. pradžioje? Ar eilėraštis atliepia jūsų įsitikinimus apie jauno žmogaus pareigas?