Renesanso epochoje istorija suvokiama kaip žmogaus, o ne lemties kūrinys. Aptarkite I veiksme, 1, 2, 3 scenoje atskleistus pozityvius ir ydingus karaliaus Klaudijaus valdymo bruožus. Paaiškinkite, kodėl šie epizodai yra tragedijos veiksmo ekspozicija.
Tragedijoje sukurtas vienintelis karaliaus Klaudijaus dialogas su Hamletu (I v., 2 scena). Aptarkite Klaudijaus požiūrį į pasaulį (kaip karalius vertina žmogaus atmintį, sąžinę, kritišką požiūrį į pasaulį, atsakymų ieškojimą į fundamentinius žmogaus būties klausimus apie gyvenimą ir mirtį, etc.). Pagrįskite teiginį, kad šio epizodo pakanka, kad princas ir karalius taptų tragedijos protagonistu ir antagonistu.
Pasvarstykite apie patarimus Ofelijai, kaip elgtis su Hamletu (I v. 3 scena), kiek šie patarimai atskleidžia brolio ir tėvo rūpinimąsi, kiek – karaliaus Klaudijaus galios stiprėjimą?
Aptarkite pirmąjį Hamleto monologą, kaip atsakymą į karaliaus Klaudijaus argumentus. Kokiais vaizdiniais monologe atskleidžiamas tobulumas ir niekingumas? Kokius Antikos vaizdinius pasitelkia V. Šekspyras, kokią reikšmę jiems suteikia?
Tragedijoje svarbi dvilypumo tema, – aptarkite, kokį (-ius) tragedijos herojaus tikslą (-us) įvardija Dvasia ir kaip savo tikslą (-us) supranta Hamletas (I v., 4 scena). Palyginkite abiejų personažų tikslo variantus su Viduramžių ir Renesanso epochų pasaulėjauta.
Kokius vertybių krizės – „išnirusio laiko“ bruožus atskleidžia II veiksmo 1 ir 2 scenos?
Aptarkite, kokią reikšmę teatro menui V. Šekspyras suteikia aktorių epizode ir II veiksmą baigiančiame Hamleto monologe? Kokią vaidybą Hamletas kritikuoja ir kokią pateikia pavyzdžiu (II v., 2 scena)? Pasvarstykite, remdamiesi Hamleto patarimais, kuo skiriasi gerai teatro scenoje vaidinantys aktoriai nuo karaliaus Klaudijaus dvariškių (karaliaus valdomos Danijos visuomenės).
Palyginkite III veiksmo 1 ir 2 scenas, – kokio tikslo siekia karalius Klaudijus ir kokio – Hamletas? Kokiais naujais bruožais jų charakteristikas papildo skirtingos tikslo siekimo priemonės? Kokias personažų vertybes atskleidžia šios scenos?
Aptarkite karaliaus Klaudijaus būsenos dvilypumą (III v., 3 scena). Palyginkite brolžudystės motyvą V. Šekspyro tragedijoje su bibline Kaino ir Abelio istorija.
Aptarkite Renesanso žmogaus idealą ir jo priešybę, remdamiesi Hamleto dialoge su motina (III v., 4 scena) pristatomais Hamleto tėvo ir Klaudijaus paveikslais.
Pasvarstykite, ar tėvo Dvasia buvo teisi, prašydama Hamleto neliesti motinos: „Palik ją dangui ir širdies dygliams – / Te jie krūtinę bado!“ (I v., 3 scena). Kaip į Hamleto kaltinimus reaguoja karalienė Gertrūda (III v., 4 scena)? Kokio tikslo Hamletas siekia kaltindamas motiną?
Kaip Polonijaus mirtis pakeičia karalių Klaudijų, Hamletą, Ofeliją, Laertą (IV v., 1, 2, 3, 5 scenos)?
Aptarkite, kokiose apilnkybėse karaliaus Klaudijaus šalininku tampa dar vienas asmuo – Hamleto draugas Laertas (IV v., 5 ir 7 scena)? Kokia nauja informacija ir kokiu būdu pateikiama šiame epizode apie karalienės Gertrūdos ryšį su karaliumi Klaudiju?
Scena kapinėse (V., 1 scena) apibendrina žmogaus likimo temą. Pasvarstykite, kaip žmogaus būties laikinumo apmąstymai pakeičia Hamletą, savo mintis pagrįskite pavyzdžiais iš Ofelijos laidotuvių ir iš Hamleto apsisprendimo stoti į dvikovą su Laertu epizodų.
Pasvarstykite, ar Hamletas pasiekia savo tikslą? Paaiškinkite, kokius Hamleto tikslo aspektus atskleidžia šie tragedijos finalo epizodai: a) Hamletas nuduria karalių Klaudijų b) Laertas prisipažįta apie drauge su karaliumi suplanuotą nusikaltimą c) Hamletas ir Laertas atleidžia vienas kitam d) Hamletas įpareigoja Horacijų: „Atskleisk teisingai mano bylą tiems, / kurie nežino“ e) Fortinbrasas įsako Hamletą pagerbti kaip karį:
FORTINBRAS: Keturi vadai
te jį, kaip karį, neša į estradą,
nes jis prireikus būtų pasirodęs
tikrai karališkai. Pro šalį einant,
te karo apeigos ir žygio maršai
jo garbę skelbia!
V. Šekspyro tragedija „Hamletas“ atskleidžia tragediją žmogaus, kuris siekia suvokti „išnirusį laiką“ – epochoje įsigalinčią vertybių krizę. Klaudijaus įtaka neatpažįstamai pakeičia žmones, kurie įkūnija skirtingas „išnirusio laiko“ ydas (karalienė Gertrūda, Ofelija, Rozenkrancas ir Gildensternas, Laertas ir kt.). Tragedijos veiksmo ekspoziciją ir finalą susieja atminties, sąžinės tema. Pasvarstykite, kuo skiriasi tragedijos pradžioje (Klaudijaus ir Hamleto dialoge) ir tragedijos finale atskleistas požiūris į atmintį ir sąžinę. Pasvarstykite, kuo atmintis ir sąžinė yra svarbi žmogaus egzistencijai?
Jūs parašėte nuoseklią kūrinio interpretaciją, perskaitykite ją visą nuo pradžių iki galo ir pasistenkite pataisyti taip, kad neliktų minties šuolių, sakiniai, pastraipos logiškai išplauktų vienas iš kito.