Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Kristijonas Donelaitis / Interpretuok ir vertink / 2

2Klausimas

Atlikite užduotį.

,,Ak, – tarė Paikžentis, mokyto Bleberio bernas, – Mans gaidau! nemislyk, kad tikt mūsų ponačiai Ant česnių su jumprovoms durnai šokinėja 485 Ir aklai prisisurbę būrams gėdą padaro; Juk ir būrų daug jau jiems prilygt nesigėdi; Dingojas, kad vis garbė, ką garbina ponai, Ir kad vis kytrums, ką jie pliuškėdami plūsta. Daug yr ponpalaikių, kurie kasdien įsirėmę 490 Kabiar ir varles visokias svetimas ėda; O prisiėdę jau bei rinčvynio prisikošę, Tuo su kortoms ir klastoms kits kitą nugauna. Bet ir būrai jau nuo jų mokinasi branyt Ir besišypsojas, kad Krizas Krizą prigauna.“ 495 ,,Eik, nezaunyk taip“, aš, jam drąsa pasakydams, Dyvijaus jo kalbai, tuo nu jo nusigręžęs. Sako rods mieste, kad būrai menk išsimano Ir kad jų darbai bei būriškos budavonės Tikt bjauru kalbėt ėsą bei gėda žiūrėti; 500 Bet, kas taip šveplen, tas būrą dar nepažįsta. Vierykit tikt man, kad tūls vyžas užsimovęs, Su protu daugsyk apgauna didelį poną; Tikt nedrįsta biedžius vis kaip reik pasakyti. Taip bedūmojant man, štai vėl nūkims pasidarė. 505 Rodės man išties, kad jaučių kaimenė bliovė, O štai vaikpalaikiai Plaučūno parnešė plonį. Žinot juk, kaip mūsų lietuvninkai prisirėkia, Kad jie po Jokūbinių, jau rugius nukapoję, ,,Plonį nešam!“ būriškai šokinėdami suokia. 510 Taip ir vaikpalaikiai Plaučūno savo tėtačiui Garbę su šiaudų kūliu padarydami rėkė; Nės grūdelius lauke jau vėjai buvo nudaužę, Taip kad tikt šiaudai į mėšlą mest pasiliko; O štai dar raspustą jie padaryt prasimanė. 515 Merčus su Lauru mergas į vandenį vilko; O Pakulienė su Lauriene tuo pasitiešyt Vyrus ir vaikus su pilna milžtuve plovė. Taip besidarkant jiems ir kiauliškai besimaudant, Barnys su nesvietiškais vaidais pasikėlė. 520 Lauras, jau per daug mirkyts, tuo piną pagavo; O Laurienė su Pakuliene lopetas ėmės. Taip besikėsant jau, tuojaus Plaučūns pasirodė Ir, grečnus lašinių šmotus kožnam padalydams, Papykius durnus ir vaidą visą nutildė. 525 O po tam savo namą jau viernai čestavojęs Ir kaimynus iš visų kampų suvadinęs, Taip nesvietiškai ir kiauliškai prisirijo, Kad jau su visais svečiais po suolu nupuolė. ,,Ak! – tarė Selmas, – jau toktu su mūsų gadyne, 530 Kaip jau šveisteris ir prancūzas Lietuvą gavo. Rods ir tarp lietuvninkų tūls randasi kiaulė, Kurs, lietuviškai kalbėdams, šveisterį peikia; O tiktai ir pats kaip tikras šveisteris elgias. Kaip pirm to lietuvninkai dar buvo pagonai 535 Ir savo dievaičius iš strampų sav pasidarę Ir po medžiais ant virvių pasikorę gyrė, Tai jie rods dar taip, kaip mes, nepažydami Dievą, Daug nešvankų ir durnų daiktų prasimanė. Ogi dabar jau mes, krikščionims būdami prūsai, 540 Mes lietuvninkai taip baisiai ryt nesigėdim, Kad ir vokiečiai glupoki tur nusidyvyt.“ (...) Ale, žmogau, žmogau! saugokis to neminėti, Kurs tav ant laukų bėginėjant ir trūsinėjant Su savo dangiškais sargais kribždėti padėjo. 685 Vei! ką žemė tav viernai augydama davė Ir ką sodai bei daržai žydėdami rodė, Vislab jau, kaip pats žinai, kampe pakavojai Ir iščėrausi, kad Dievs laikys, žiemavodams. Argi dabar tav nereikės aukštyn pažiūrėti 690 Ir kasdien daugsyk tą šlovyt irgi pagarbyt, Kurs taip daugel vėl iš naujo tav dovanojo?
1 Palyginkite M. Mažvydo „Katekizmo“ pratarmę (nuoroda į el. chrestomatiją), M. P. Karpavičiaus „Piliečio pamokslinės kalbos“ (1794 m.) ištrauką ir K. Donelaičio „Metų“ ištrauką („Vasaros darbai“ (483–692 eil.). Kaip kiekviename tekste vertinami ponai, ir kaip būrai (valstiečiai)? Koks pagrindinis pasakotojo, kalbėtojo ar veikėjo (Paikženčio, Selmo) kalbėjimo tikslas? Kas sieja visus tris tekstus? Pagrįskite mintį, kad „Metai“ gali būti laikomi ir pamokslų rinkiniu.