Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Apšvietos literatūra ir kultūra / Mąstyk ir kurk / 6

6Klausimas

Perskaitykite filosofų tekstų ištraukas ir atlikite užduotį.

Džovanis Piko dela Mirandola

KALBA APIE ŽMOGAUS ORUMĄ

„Jau aukščiausiasis tėvas kūrėjas dievas pagal paslaptingus išminties dėsnius sukūrė šiuos pasaulio namus, kurie mums atrodo kaip nuostabiausia dievybės šventovė. Viršdangišką sritį papuošė protu, eterio gelmes atgaivino amžinomis sielomis, o apterštas ir dvokiančias žemutinio pasaulio dalis užpildė gausybe visokių rūšių gyvūnų. Tačiau, užbaigęs darbą, kūrėjas panoro, kad būtų kas nors, kas pajėgtų įvertinti tokį didelį darbą, pamiltų jo grožį ir stebėtųsi jo užmoju. Taigi, sukūręs visus daiktus, (kaip liudija Mozė (Pr 1, 26) ir Timėjas), ėmė pagaliau galvoti apie žmogaus sukūrimą. Tačiau nebuvo nei joki opavyzdžio, pagal kurį būtų galėjęs sukurti naują palikuonį, nei lobyne nebuvo nieko, ką būtų galėjęs dovanoti naujajam sūnui kaip palikimą, nebuvo nei vietos dangaus skliaute, kur sėdėjo visatos stebėtojas. Jau viskas buvo užbaigta, viskas išskirstyta po aukščiausiasm viduriniąsias ir žemutines sritis. Bet neturėjo trūkti tėviškos galios paskutiniam palikuoniui, tarsi ji būtų išsekusi, nederėjo svyruoti jo išminčiai būtino dalyko atžvilgiu dėl to, kad nėra patarimo, nepritiko jo maloningai meilei, kad tas, kuris kituose turėjo garbinti dieviškąjį dosnumą, smerktų jį savyje. Pagaliau aukščiausiasis kūrėjas nusprendė, kad tas, kuriam jis negali duoti nieko savita, turėtų bendra su kitais visa tai, kas buvo būdinga atskiriems kūriniams. Taigi jis sutiko, kad žmogus – neaiškios išvaizdos būtybė, įkurdino jį pasaulio centre ir taip jam tarė: „Neduodame tau, o Adomai, nei nustatytos vietos, nei būdingos išvaizdos, nei kokių nors ypatingų pareigų, kad vietą, išvaizdą ir pareigas turėtum pagal savo norą, savo valia ir savo sprendimu. Visų kitų būtybių prigimtis yra apibrėžta ir apribota pagal mūsų nurodytus dėsnius. Tau nėra jokių apribojimų: atiduodu tave į tavo paties rankas, kad pasirinktum savo prigimtį pagal savo valią. Įkurdinau tave pasaulio centre, kad iš čia galėtum patogiau stebėti visa, kas dedasi pasaulyje. Nepadariau tavęs nei dangiško, nei žemiško, nei mirtingo, nei nemirtingo, kad, būdamas laisvas ir pagarbos vertas kūrėjas, pats sau suteiktum tokią formą, kokios nori. Galėsi nusileisti iki žemiausių, neprotingų būtybių ir savo dvasios valia galėsi pakilti iki aukščiausių, dieviškų būtybių.“ 

Versta iš: Joannis Pici Mirandulae Opera omnia. – Basileae, 1557, p. 313–331.
Vertė Eugenija Ulčinaitė.
1 Perskaitykite pateiktas Renesanso mąstytojų Džovanio Piko dela Mirandolos ištrauką iš „Kalbos apie žmogaus orumą“, Mišelio de Montenio knygos „Esė“ ištrauką, Baroko amžiaus filosofo Blezo Paskalio veikalo „Mintys“ ištrauką (82 įrašą) ir literatūros klasicizmo epochos, kurią galime laikyti Apšvietos amžiaus užuomazga, filosofo Renė Dekarto veikalo „Proto vadovavimo taisyklės“ ištrauką (II taisyklę). Remdamiesi perskaitytomis mintimis ir kitomis turimomis žiniomis, palyginkite Apšvietos, Baroko ir Renesanso epochose vyravusias asmenybės sampratas.