Ką žinote apie šio teksto parašymo ir publikavimo aplinkybes? Kokius autobiografinius motyvus galite atpažinti tekste?
Kuriam soneto tipui priklauso analizuojamas eilėraštis?
[Paaiškinimas: Sonetas – 14 eilučių eilėraštis, kurį sudaro du ketureiliai (itališkasis, arba Petrarkos) arba trys ketureiliai ir dvieilis (angliškasis, arba Šekspyro). Ketureiliai paprastai būna aprašomieji, arba pasakojamieji, o trieiliai ir dvieiliai – apibendrinamojo, filosofinio pobūdžio.]
Mickevičius kūrybiškai pasinaudojo soneto forma, kurioje ketureiliai paprastai yra aprašomojo, pasakojamojo pobūdžio, trieiliai – apibendrinamojo, filosofinio. Kas būdinga šioms dviems soneto dalims Mickevičiaus tekste? Atkreipkite dėmesį į subjekto kalbėjimo situaciją, dominuojančius motyvus, lyrinį siužetą.
Aptarkite pirmojoje strofoje nusakytą poetinį kraštovaizdį: kokį erdvės įspūdį sukuria metaforos „sausas okeanas“, „ošiančios [pievos] bangos“, „žiedų srautai“? Kokią simbolinę prasmę jos suteikia soneto pavadinimu nurodytai konkrečiai geografinei vietovei?
Kuo ypatingas kelionės laikas (2 strofa)?
2 strofoje subjekto klausimas (originale ir S. Gedos vertime – klausimai) ir atsakymas susiję su ieškomais kelionės orientyrais. Kuo skiriasi šie orientyrai: žvaigždė ir švyturys?
Ką visi šie motyvai – erdvės, laiko, orientyrų – liudija apie subjekto kelionę? Kokią simbolinę prasmę įgauna konkretusis kelionės lygmuo (Krymo stepės, Akermano švyturys, naktis, grėsmė pasiklysti ir pan.)?
Kaip trieiliuose pakinta subjekto jutiminis santykis su pasauliu, t. y. kokia jusle jis reaguoja į aplinką? Kaip pasikeičia pasaulio vaizdas, palyginti su išsakytuoju 1–2 strofose? Ką dabar jame subjektas pastebi?
Aptarkite trieiliuose pasirodančius garsų motyvus: skrendančių gervių, besisupančio ant smilgos drugelio, šliaužiančio žalčio, balsų iš Lietuvos. Kas būdinga šiais motyvais išsakomam garsui? Ką iš tiesų girdi ar tikisi išgirsti subjektas, jei bent dalis šių garsų fiziologiškai nesugaunami žmogaus ausiai?
Kaip garsų klausymosi scena susijusi su antrosios strofos kelionės orientyrų ieškojimo epizodu? Kokią simbolinę prasmę įgauna šis stabtelėjimas kelionėje? Kokią subjekto jauseną jis liudija?