Samprotavimo užduoties analizė ir parengiamieji darbai
1. Išsiaiškink užduotį: kokias problemas (pilietines, pasaulėvokos ar egziztencines) apima užduotis.
2. Ko reikalauja užduotis: pritarti nuomonei (pateikta citata), atsakyti į klausimą (pateiktas klausimas), nurodyti priežastis (jei tema prasideda žodžiu kodėl), Nurodyti tikslus(Kam reikia), apsispręsti, kaip vertinti reiškinį, poelgį, savybę (Tema prasideda ar ), išaiškinti sąvoką (Ką reiškia ) ir t.t.
3. Pabrauk pagrindinius (raktinius) temos žodžius.
4. Išsiaiškink temoje nurodytas sąvokas. Žodyno pateiktos reikšmės gali praplėsti ar sukonkretinti temos suvokimą.
5. Kiekvienam pabrauktam žodžiui rask sinonimų (Sąvoką sukonkretinti pačiam arba pasirinkti vieną ar kelias iš žodyno siūlomų). Pagalvok apie dvi nuomones tuo klausimu. Jas užrašyk į juodraštį.
6. Suformuluok savo požiūrį (tai galės būti tavo pagrindinė rašinio mintis, vėliau ją teks konkretinti, kai pasirinksi autorius, kūrinius, asmenybes).
7. Prie kiekvieno žodžio /temos /problemos, susirašyk autorius, kūrinius, kurie tiktų.
Argumentų rinkimas ir rašinio planavimas.
1. Aiškiai suformuluok savo požiūrį. Samprotavimo tikslas – įtikinti.
2. Patikslink pagrindinę mintį, ją išskaidyk į teiginius, kuriais pradėsi pastraipas. Vienam teiginiui skirk vieną pastraipą.
3. Susirašyk argumentus (kūrinių pavyzdžius, faktus (kultūrinius, istorinius), autoritetų mintis, kultūros tekstus (laiškus, atsiminimus, biografijas, straipsnius, esė), kuriuos galima pateikti svarstytinu klausimu, nuspręsk, kuris autorius bus pagrindinis, nes reikia remtis jo kontekstu.
4. Apsispręsk, kokiu kontekstu remsiesi.
5. Įsivardyk galimą oponentą, jo pažiūrį, su kuriuo diskutuosi, jei rašinys poleminis.
6. Išsirink argumentus, kuriuos galėtum priskirti savo oponentui (priešingam požiūriui atskleisti).
7. Pasižymėk, kuriais pavyzdžiais pagrįsi savo nuomonę kiekvienoje pastraipoje.
Rašydamas laikykis pastraipos struktūros.
1.Teiginys apie žmogų – aiškinimas apie žmogų – pavyzdys apie kūrinio veikėją – vertinimas (tavo nuomonė) – išvada, vedanti į kitą pastraipą.
2. Aiškinant galima remtis dviem kontekstais: dabarties ir kūrinio.
3. Parodyk dvi nuomones dalydamas pastraipą į dvi dalis (vienaip – kitaip, vieni – kiti, anksčiau – dabar...), liudijančias prieštarą ar kaitą.
4. Gali polemiką, jei reikia, plėtoti ir visame rašinyje.
Įžangos rašymas (gali rašyti parašęs dėstymą arba ją tikslinti).
1.Situacijos apibūdinimas, autoriteto citata, patarlė.
2. Sąvokos aiškinimas, jei reikia.
3. Jei reikia, problemos arba jos dviejų pusių apibūdinimas.
4. Dviejų požiūrių įvardijimas, klaidingo požiūrio įvardijimas, savo nuomonės pareiškimas. (Užbaigti klausimu galima, bet neverta, nes jis kartotų temą).
5. Pagrindinės minties pateikimas gali būti paskutinis įžangos sakinys.
Dėstymo rašymas. Gali rašyti dvi ar tris dėstymo pastraipas.
1. Vienoje pastraipoje gali rašyti apie vieną problemos ar temos aspektą.
2. Vienoje pastraipoje gali remtis vienu kūriniu ar dviem, jei reikia priešingam požiūriui atskleisti.
3. Gali laikytis rašinyje laiko nuoseklumo arba laipsniavimo (svarbu, svarbiau, svarbiausia) ar vardijimo (pirma, antra, trečia) principo.
Pabaigos rašymas.
1. Reiškinio priežasčių ir pasekmių išvardijimas.
2. Pasiūlymai, kaip spręsti problemą.
3. Oponentų nuomonės klaidingumas, savo nuomonės (išvados) iš(pa)sakymas,
4. Pagrindinė mintis, jei dar jos nepasakei įžangoje.
Rašinio redagavimas. Pasitikrink
1. Ar apibrėžei sąvoką (ją tinkamai išaiškinai).
2. Ar nurodei autorių, kūrinį, kontekstą, kuris svarbus tavo požiūriui ir autoriaus idėjai atskleisti.
3. Ar nepakeitei tezės (pradėjai kalbėti apie vieną poziciją, o paskui peršokai prie kitos).
4. Ar pakankamai ir ar tikslių argumentų pateikei.
5. Ar apibendrinai (įtvirtinai) savo poziciją, o gal tik naujų teiginių prirašei.
6. Ar nebuvai per daug kategoriškas. Abejonė (,,gal būtų verta“, ,,ko gero“, ,,gal reiktų“,,, sunku pasakyti, bet...“ ) samprotavimo rašinyje rodo intelektualumą.
7. Įvertink, ar tavo rašinį įdomu skaityti, ar svarūs, tinkami ir įtaigūs argumentai, kuriais turėtų patikėti skaitytojas (vertintojas).
8. Pasitikrink rašybą, skyrybą, kalbos kultūrą (skaityk tris kartus).
9. Pažvelk adresato akimis, ar neliko minčių už teksto, ar viską, ką turėjai galvoje, parašei.