Kuo svarbus draugijai geras pasakotojas? Pasamprotaukite apie įtaigaus pasakojimo – mitologinio, istorinio ar literatūrinio – reikšmę bendruomenės telkimui, visuomeniškumo ugdymui, pilietinei sąmonei ir tapatybei.
„Daukantas, Valančius... ir Vaižgantas.“ Pabandykite pagrįsti, kodėl Vaižgantas pritinka prie šios draugijos, kokie bendri kūrybos ir veiklos bruožai jungia Vaižgantą su Daukantu ir Valančiumi. Pabandykite pagrįsti savo atsakymą, paskaitę Daukanto ir Valančiaus biografijas.
Tėvynės sargo šūkis buvo toks: „Ne katalikybė dėl Tėvynės, o patriotizmas iš Dievo meilės“. Kaip jūs paaiškintumėte šią mintį? Ar, Vaižganto, Tėvynės Sargo redaktoriaus, nuomone, tikėjimo dalykus galima aukoti, pajungti pasaulietiškam patriotizmui? Išreikškite savo nuomonę, ar tikyba, dorovingumas gali tarnauti tik kaip priemonės siekiant asmeninių, visuomeninių idealų?
Vaižgantas yra rašęs laiške savo draugui, diplomatui Petrui Klimui: „Aš laimingas, kad man teko gyventi lietuvių kultūros, valstybės ir sostinės kūryboje“. Pasvarstykite, kodėl Vaižgantas taip teigia. O koks gyvenimas jums atrodo laimingesnis: ar dalyvavimas bendruose tautos, valstybės reikaluose svarbių įvykių ir lūžių laikotarpiu, ar naudojimasis protėvių užaugintais vaisiais taikos ir ramybės laikais?
Ką sako Pragiedrulių pavadinimas? Kokios stilistikos, kūrybinio užmojo kūrinys yra numanomas? Kuo svarbi paralelė su gamtos reiškiniu? Palyginkite realizmo ir romantizmo pradų santykį Vaižganto kūryboje.
Kaip teigia literatūros kritikas Algimantas Radzevičius, Vaižganto herojai yra ne tik (kaip vaizdavo ankstesni lietuvių rašytojai) gamtos vaikai, bet gamtos karaliai, gamtą įvaldantys, savo veikla ir vaizduote ją sukultūrinantys. Kaip manote, kokie Pragiedrulių vaizdai, kokie veikėjai tai pailiustruotų?
Prisiminkite skaitytus padavimus ir sakmes (pvz., knygoje Sužeistas vėjas). Kokius panašumus į šias legendas, sakmes, padavimus užčiuopiate „Valiulio pasakoje“? Kuo „Valiulio pasaka“ skiriasi nuo paprastos sakmės?
Svarbi Pragiedrulių tema yra mokymasis, mokyto žmogaus vaidmuo ir jo indėlis į bendruomenės gyvenimą (pvz., daktaro Gintauto veikla, Napalio mokslai). Kas buvo laikomas „mokytu žmogumi“ Vaižganto laikais ir kokį žmogų taip pavadintumėte dabar? Pasvarstykite, ar jums suprantami tėvų lūkesčiai ir rūpesčiai dėl to, kokią profesiją, kokį gyvenimo kelią rinksis jų vaikai?
Vaižgantas rašė apie kultūrinį bendruomenės telkimą, akcentavo ūkinį veiklumą, tautos praeities pažinimą, liaudies švietimą, meilę savam kraštui – kūrė paminklą tautiniam atgimimui. Įsivaizduokite, kad Pragiedruliai rašomi šiais laikais, atgavus Nepriklausomybę, – kaip manote, apie ką būtų pasakojama tokioje epopėjoje, kas būtų pabrėžiama iš vėlyvojo sovietmečio, Sąjūdžio metų įvykių, visuomenės ir kultūros reiškinių, kokie konkretūs asmenys, o gal apibendrinti charakteriai būtų vaizduojami?