XIII a. Rytų slavų metraštyje buvo užrašytas Sovijaus mitas. Mitas visuomet praneša apie svarbios naujovės įvesdinimą. Apie kokį naują steiginį kalbama Sovijaus mite? Kas mite pasakyta apie patį Sovijų?
Mito tekste nebūna nereikšmingų detalių. Remdamiesi „Šaltiniuose“ skelbiamomis Sovijaus mito interpretacijomis, pamėginkite perskaityti tekstą, nuosekliai interpretuodami kiekvieną jo sakinį. Palyginkite savo interpretaciją su „Šaltiniuose“ skelbiamomis G. Beresnevičiaus, N. Vėliaus mintimis.
Su Sovijaus įtvirtinta mirusiųjų deginimo tradicija siejamas ir naujojo dievų panteono įvesdinimas. Išvardykite šaltinyje minimus teonimus – dievų vardus ir jų funkcijas, remdamiesi N. Vėliaus įvadiniu tekstu, pamėginkite šiuos teonimus paaiškinti. Pasiremkite ir „Šaltiniuose“ skelbiamu G. Beresnevičiaus tyrimu „Aukštieji dievai. Atitikmenys folklore“.
Įdėmiai perskaitykite pasakojimą apie Vaidevutį, suskaidykite jį į segmentus, išryškinkite pagrindines pasakojime teigiamas idėjas. Kas pasakojime apie Vaidevutį teigiama apie prūsų socialinį, religinį, asmeninį gyvenimą?
Pasakojimo apie Vaidevutį tekste atraskite teiginius, nusakančius Vaidevučio valstybės, visuomenės gerovės, tvarkos sampratą.
Pamėginkite atkurti išmintingo valdovo Vaidevučio paveikslą – nusakyti jo asmenybės bruožus, svarbių sprendimų – pasiryžimo tapti prūsų valdovu ir šios misijos atsisakymo – motyvus, santykį su pavaldiniais ir kt.
Ką iš pasakojimo apie Vaidevutį sužinome apie prūsų religinį gyvenimą?
LDK metraštyje, Bychoveco kronikoje, XVI a. buvo užrašytas pasakojimas apie Palemoną. Pasvarstykite, ar pasakojimas apie lietuvių protėvių kelionę į dabartinę Lietuvos teritoriją, jos apgyvendinimą, miestų įkūrimą, religinių ir politinių įstatymų įvedimą priklauso istorijos, ar mitologijos sferai?
Kada buvo užrašyti pasakojimai apie Vaidevutį ir Palemoną, kokių tautų kilmę jie pagrindžia? Kokios lietuvių kilmės versijos atsiskleidžia šiuose pasakojimuose?
Kaip tautos kilmės mituose įtvirtinama baltų tautų giminystės idėja?