Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Henrikas Radauskas. / Interpretuok ir vertink / 1

1Klausimas

Įdėmiai perskaitykite du artimos tematikos Henriko Radausko eilėraščius (abu iš rinkinio Fontanas, 1935) ir raštu atsakykite į žemiau pateiktus klausimus. Prašom į klausimus atsakinėti iš eilės; klausimo numerio žymėti nereikia. Rašykite išsamiai, stenkitės kuo sklandžiau formuluoti savo mintis.

MARIONEČIŲ NAKTIS

Miestui aušrą uždega elektra.
Stiklo briaunos svaido spektrą.

Šaipos, kraipos vartų numeriai,
Visas miestas šiąnakt numirė.

Šviesūs skaičiai slepia juoką tylų,
Lempų liepsnos gesdamos suskyla.

Balzgana naktis gatvelėse.
Marionetės keliasi.

Iš nakties į aikštę bėga lėlės,
Gražios, aklos mergužėlės.

Arlekinas šnibžda: „Kur mes matėmės?“
Švelnios, lieknos rangosi gyvatėmis.

Medžio galvos. šilkas. Medžio rankos.
Šoka, cypia, juokiasi ir trankos.


Naktinio miesto scena visu ryškumu suspindi Radausko eilėraštyje pavadinimu „Mieste“:

Į geležinę kasą – pinigas,
Sidabras žydi sidabre.
Ir juokias akys žilo ciniko
Kaip balerina teatre.

Asfaltu skrenda atspindys –
Maži, melsvi taxi,
Raudonas, ilgas spindulys
Ir paslaptis šviesi.

„Aš jiems sakau: nekreipkit dėmesio...“
Geltona, mėlyna šviesa.
„Be darbo, ponas, šeštą mėnesį...“
„...juk ji meilužė jo, tiesa?“

Ugningai juokiasi naktis:
Arti – toli – arti.
Dainuoja auto ir širdis
Ir garvežys stoty.

Toli, asfaltų perspektyvoje,
Šviesioj vienatvėj – žiburys.
Ir gundo gatvėj žmogų gyvąjį
Išdresiruota moteris.
1 Kaip apibūdintumėte šiame eilėraštyje kuriamą naktinį miesto pasaulį? Kas skelbia jo aušrą?
2 Kuo naktinis miestas skiriasi nuo dienos pasaulio? Kaip pasikeičia pasaulio veikimo dėsniai atėjus nakčiai?
3 Kaip suprasti eilutę „Visas miestas šiąnakt numirė“? Su kuo sietina nakties tikrovė?
4 Kas yra šio naktinio pasaulio gyventojai? Arlekinas yra vienas iš tradicinių italų kaukių komedijos (it. commedia dell’arte) personažų, atliekantis gracingo meilužio vaidmenį. Kaip manote, kodėl poetas pasitelkia savo eilėraštyje kaukių komedijos personažus, marionetes, lėles? Ką jos galėtų simbolizuoti?
5 Ką Jums primena Arlekino ištarta frazė? Ar ji originali, netikėta, ar atvirkščiai – rodosi surežisuota, išmokta mintinai?
6 Kodėl naktinis miesto gyvenimas vaizduojamas kaip teatras?
7 Kaip patenkama į naktinio miesto pasaulį, kas atveria į jį kelius? Ką išreiškia, ką apie miesto pasaulį pasako būtent toks patekimo į jį būdas?
8 Kokiu principu kuriamas miesto paveikslas, ar jis vientisas, išsamus, ar atvirkšiai – mozaikiškas, fragmentiškas?
9 Ar naktiniame „Miesto“ gyvenimo teatre galima atpažinti anksčiau analizuoto eilėraščio „Marionečių naktis“ sceną? Kas šįkart pakeičia Arlekiną? Kaip suprantate priešpriešą tarp „gyvojo žmogaus“ ir „išdresiruotos moters“?
10 Su kokia kultūrine epocha sietina pasaulio kaip teatro idėja? Iš kokios kultūrinės tradicijos ateina žmogaus-automato, už siūlų tampomos marionetės vaizdinys?
11 Ar Radausko tekste po išoriniu žaismingumu esama nerimo, grėsmės nuojautos? Kaip įvardintumėte „gyvajam žmogui“ naktiniame miesto teatre kylančią grėsmę?
12 Kokią poziciją eilėraščių tekstuose užima poetinis subjektas, eilėraščio kalbantysis? Kuriuo asmeniu kalbama? Ar tekste esama tiesioginio vertinimo, komentavimo, ar pateikiamas moralas, išvada?