Kokia reikšmę lyrinėje įžangoje įgyja personifikuotas rožių vaizdinys? Kokia yra rožių žvilgsnio reikšmė?
Apibūdinkite, kaip lyrinės įžangos pasakotoją veikia jutiminė patirtis (matant, lytint, užuodžiant)? Kaip suprantate metaforą „senas aukso sapnas“? Kaip ši metafora susijusi su anksčiau išsakyta jutimine patirtimi?
Įsiskaitykite pirmąjį pasakojimo sakinį: „Už miškų, už upių, tarp daubų ir kalvų stovi seno dvaro medinis rūmas.“ Kokią pasakojimo formą šis sakinys primena (t. y. kokios rūšies pasakojimai neretai prasideda panašia sinkasine struktūra)? Kaip ši stilistinė užuomina susijusi su lyrinės įžangos „sapno“ motyvu?
Kaip apibūdinama veiksmo aplinka? Atraskite ir paaiškinkite personifikacijos tropus, panaudojamus aplinkos vaizdui sukurti. Kokia šio vaizdo prasmė?
Įsiskaitykite į epizodą, kuriame pasirodo pasakojimo veikėjos: motina ir dukra: „Yra sodne mažas pussalėlis... Kana kados radova tą kampelį su mamate“ (ir toliau). Kodėl, jūsų manymu, įvedant veikėjas į pasakojimą, jų santykiai vaizduojami, išryškinant atminties poreikį? Kuo ypatingas šių veikėjų ryšys?
Įsiskaitykite į veikėjos mamatės išvaizdos aprašymą. Kokią reikšmę, jūsų manymu, mamatės portrete įgyja detalės, simboliškai siejančios ją su dangaus sfera (saulės nušviestas debesėlis, kregždės sparnai)? Kodėl mažasis broliukas palyginamas su „pasakos nykštuku“?
Įsiskaitykite į rožių lankymo epizodą. Kaip paaiškintumėte tą aplinkybę, kad veikėjos parke turi kiekviena „savo“ rožių krūmus? Kodėl mergaitės Irusios rožių krūmai seni ir aukšti, o mamatės – „jauni kereliai“, „neseniai padiegti“? Kaip ši detalė susijusi su pasakojimo situacija – kai pasakojimas kyla iš sugrįžtančių atsiminimų apie praėjusį laiką, išgyventą patirtį?
Ko „moko“, ką atskleidžia „rožių kalba“? Kaip tą kalbą supranta motina ir dukra? Kodėl jų supratimas skiriasi?
Dar kartą perskaitykite lyrinę įžangą ir pasakojimo dalyje suraskite vietas, kuriose pasikartoja lyrinės įžangos motyvai (raudonumas, baltos rožės, sidabras, akys, žvilgsnis, meili glamonė, rožių kvapas, auksas). Apibendrinkite, kokia yra lyrinės įžangos reikšmė, kaip ji lemia tolesnio pasakojimo pobūdį, pagrindinę kūrinio temą, motyvus.
Pagrįskite pasakojimo stiliaus ir kūrinio pasaulėvaizdžio ypatybes, pasiremdami apysakos epigrafo mintimi: „Visa, ką laikas išdildo, – simbolis vien“.
Jūs parašėte nuoseklią kūrinio interpretaciją, perskaitykite ją visą nuo pradžių iki galo ir pasistenkite pataisyti taip, kad neliktų minties šuolių, sakiniai, pastraipos logiškai išplauktų vienas iš kito.