Sąjūdžio veikloje, atkuriant Lietuvos valstybę buvo labai svarbus Lietuvos ir išeivijos intelektualų, rašytojų vaidmuo. Susipažinkite su knyga Atgimimo balsai: publicistika ir poezija (Vilnius: Vyturys, LRS, 1991). Prisiminkite, kurie rašytojai atliko reikšmingą vaidmenį Lietuvos valstybingumo ir kultūros istorijoje. Parašykite tiriamąjį darbą tema „Rašytojo visuomeninė laikysena atkuriant Nepriklausomybę“.
Literatūros svarstymuose pirmaisiais Nepriklausomybės metais svarbi yra mažos tautos komplekso tema. Perskaitykite sociologo ir kultūros istoriko Vytauto Kavolio straipsnį „Lietuvis kaip revoliucijos žmogus“ (1963) ir aptarkite, kuriais išeivijos intelektualo argumentais remdamiesi galėtume įveikti sovietmečio įskiepytą menkavertiškumo kompleksą. Aptarkite V. Kavolio įžvalgą – „Jautrumas skausmui gali būti universaliausias humanizmo pagrindas, bet kiekviena karta turi savo skausmus, kuriuos neįmanoma padaryti suprantamais jų neišgyvenusiems. Seniems su jaunais pasidalinti tegalima tik laisvės kovos impulsu, kuris drasko visų kartų širdį ir sąžinę“. Prisiminkite mokykloje perskaitytus įvairių laikotarpių literatūros istorijos kūrinius ir pasigilinkite, kaip juose atskleidžiama žmogaus (ne)laisvės problema.
Pasirinkite keletą skirtingų laikotarpių kūrinių ir sukurkite literatūrinių portretų galeriją. Literatūriniame portrete analizuokite, kokiomis meninės raiškos priemonėmis kuriami laisvės siekiančių personažų paveikslai ir paveikslai tų personažų, kurie yra susitaikę su nelaisve, nekelia laisvės problemos.
Kokią reikšmę šiuolaikinėje poezijoje turi žodis, garsas, daiktas, vaizdas? Paklausykite Benedikto Januševičiaus skaitomų eilėraščių „apie laiką“, „apie žuvis“ iš knygos Kiškis kiškiškai kiškena (2008) ir palyginkite su K. Binkio eilėraščiais. Parašykite akustinės, arba garsų poezijos, prozos tekstą, dėmesį atkreipkite į teksto skambesį, ritmą, melodiją.
Pažiūrėkite pokalbį su Tomu Venclova. Aptarkite, kuo, rašytojo nuomone, lietuvių literatūra gali būti vertinga ir įdomi kitų tautų skaitytojui. Pasvarstykite, remdamiesi literatūros pavyzdžiais, kuo žmogaus išbandymas totalitarinėje sistemoje skiriasi nuo žmogaus patiriamų išbandymų laisvės sąlygomis. Aptarkite, kokius literatūros pavyzdžius pasakodamas pasitelkia rašytojas. Parašykite rašinį tema „Žmogaus išbandymų situacijos sovietinėje ir Nepriklausomos Lietuvos literatūroje“.
Pažiūrėkite pokalbius su poetais Antanu A. Jonynu, Antanu Gailiumi, Egle Juodvalke. Aptarkite, kaip poetai apibūdina šiuolaikinio rašytojo kūrybos sąlygas, savo poezijos tikslą, tipą, kuo pasižymi poeto visuomeninė laikysena. Pasvartykite, į kurių rašytojų-klasikų draugiją įrašytumėte šiuolaikinės literatūros kūrėjus A. A. Jonyną, A. Gailių, E. Juodvalkę, remdamiesi panašiu požiūriu į kūrybą. Parašykite esė „Kas lemia poeto visuomeninę laikyseną?“
Pažiūrėkite pokalbį su rašytoju Donaldu Kajoku. Išsiaiškinkite sąvokos „postmodernizmas“ reikšmę. Remdamiesi rašytojo mintimis apie šiuolaikinę literatūrą, kaip postmodernizmo epochos kūrybą, perskaitytais šiuolaikinės literatūros kūriniais parašykite esė „Kūrybiškumas postmodernizmo epochoje“.
Pažiūrėkite pokalbį su poetu Eugenijumi Ališanka. Pasvarstykite, kaip keičiasi kalba poetinėje kūryboje, kuo pasižymi šiuolaikinės poezijos kalba. Remdamiesi poeto mintimis apie rašytojų kuriamą pasakojimą, palyginkite, kuo skiriasi pasakojimai, sukurti XX a. antrosios pusės moderniojoje literatūroje ir šiuolaikinėje – Nepriklausomybės laikotarpio literatūroje. Pasvarstykite, kuo šiuolaikinė poezija, kurioje kuriamas pasakojimas, istorija, skiriasi nuo prozos kūriniuose kuriamo pasakojimo. Parašykite rašinį tema „Pasakojimas šiuolaikinėje poezijoje“.
Pratęskite pokalbį su rašytoju Gintaru Grajausku poezijos ir prozos vertės tema. Kuo remdamiesi teigiame, kad eilėraštis ar prozos kūrinys yra vertingas, ar nevertingas. Parašykite perskaitytos knygos kritinę recenziją, pagrįskite knygos literatūrinę vertę ar trūkumus.
Pažiūrėkite pokalbį su rašytoju Herkumi Kunčiumi ir padiskutuokite, kas yra literatūroje įvairių tautų skaitytojams atpažįstami kodai. Aptarkite, remdamiesi šiuolaikinės literatūros pavyzdžiais, kokie Antikos, Biblijos, Viduramžių, Renesanso ir kitų kultūros istorijos epochų vaizdiniai yra pasitelkiami šiuolaikinės literatūros kūrėjų. Parašykite esė tema „Ką paslepia ir ką atveria kultūros kodas?“
Pažiūrėkite pokalbį su rašytoja Jurga Ivanauskaite ir aptarkite, pasvarstykite, kuo panašus vaizdo kūrimo principas literatūros ir dailės kūriniuose. Parašykite tiriamąjį darbą „Rašytojai-dailininkai“.
Pažiūrėkite pokalbį su rašytoju Jurgiu Kunčinu ir aptarkite literatūros vertimo temą. Pasidomėkite, kokių rašytojų kūrinių yra išvertęs J. Kunčinas. Aptarkite, remdamiesi pokalbiu, ko rašytoją išmoko kitų autorių kūrinių vertimas. Pasidomėkite, kokių šalių rašytojų kūriniai, išversti į lietuvių kalbą, pasirodė pastaraisiais metais. Parašykite naujų literatūros vertimų apžvalgą.
Susipažinkite su šiuolaikinės poezijos naujomis formomis: audiovizualine poezija, slemo fenomenu. Paklausykite slemo atlikėjų, surenkite slemo varžybas. Parašykite esė – „Poezija jaunimo subkultūroje“.
Parašykite tiriamąjį darbą tema „Literatūros interpretacijos šiuolaikiniame teatre ir kine“. Medžiagos ieškokite interneto šaltiniuose: „Lietuvos teatras. Metraštis“, kino menui skirtuose tinklalapiuose.