Kritikas Valentinas Sventickas teigia, kad A. Marčėnas, vertindamas savo poetinę kartą, pabrėžia tris svarbiausias jos ypatybes: “Tai – antikonformizmas, estetinis maksimalizmas, dvasinės tėvynės regėjimas”. Kaip šios trys ypatybės reiškiasi paties A. Marčėno kūryboje ir biografijoje? Parašykite argumentuotą atsakymą.
Remdamiesi eilėraščiais „Beveik ligi Šventosios”, „Gruodis”, „Metai be žiogo”, „Vidurnaktis”, parašykite rašinį „Laikinumas ir amžinybė Aido Marčėno poezijoje“
Aidas Marčėnas yra vienas labiausiai lietuvių lyrikos tradiciją perimančių, su jakomunikuojančių šiuolaikinių poetų, tačiau tuo pat metu jis lieka dėmesingas artimiausiai aplinkai, kintančiam žodynui bei gyvenimo kasdienybei – nėra eilėraščio nevertų objektų. Perskaitykite eilėraščius „Kontaktai“, „Maxima“, „Second hand“, „Regnum MMIII“ (nuoroda į e-chrestomatiją) ir išrinkite artimiausios aplinkos įvaizdžius, šiuolaikinines realijas, kurias A. Marčėnas įveda į poetinę kalbą. Trumpai apibūdinkite kiekvieną tokį vaizdinį – kodėl jis atsiduria eilėraštyje, kaip kasdienybei ar net banalybei suteikiama prasmė?
A. Marčėno eilėraščiai dažnai gretinami su H. Radausko poetika, poetas neretai cituoja, interpretuoja šio pirmtako įvaizdžius, patį stilių. Perskaitykite eilėraštį „Radausko nužudymas“ (nuoroda į e-chrestomatiją) ir išrinkite jo įvaizdžius, metaforas, kurias A. Marčėnas cituoja, parafrazuoja iš H. Radausko kūrybos. Raskite vieną kitą konkretų H. Radausko eilėraštį, kurį savo tekste cituoja A. Marčėnas (nuoroda į Radausko poeziją e-chrestomatijoje). Kokia šių citatų prasmė A. Marčėno eilėraštyje? Kodėl jis pavadintas „nužudymu“?
Perskaitykite A. Marčėno eilėraštį „Įtakos“ (nuoroda į e-chrestomatiją) ir atsakykite į klausimą, koks santykis tarp poezijos ir gyvenimo kuriamas šiame eilėraštyje. Kokios literatūrinės, kultūrinės įtakos tekste paminimos, su kokiomis patirtimis jos gretinamos? Kas eilėraštyje ironizuojama? Kaip apverčiama literatūrinės įtakos sąvoka, kaip ja sužaidžiama?
Išanalizuokite A. Marčėno sonetą „Žiedlapis kris į tenai“ (nuoroda į e-chrestomatiją) formos požiūriu, remdamiesi elektroninės chrestomatijos terminų žodynėlyje pateiktu soneto apibrėžimu (nuoroda į e-chrestomatiją). Kokio tai tipo sonetas? Užrašykite jo rimų schemą. Ar jame išlaikoma klasikinio soneto struktūra (aprašomieji ketureiliai ir filosofiniai, apibendrinamieji trieiliai)? Jeigu ne – kas skiriasi? Kaip suprantate apibendrinimą šio soneto pabaigoje?
Kūrybinė užduotis:
Aidas Marčėnas, pabrėždamas žaidimą kaip savo kūrybos principą, yra parašęs autoironiškų, humoristinių, groteskiškų savo paties autobiografijų. Štai du pavyzdžiai:
„Rašytojų sąjungos valdybai
Aido Marčėno
AUTOBIOGRAFIJA
Gimiau 1960 metais rugsėjo 24 dieną Kaune. Augau žiemą Kaune, vasarą Maišymuose, nuo 1964 metų gyvenu Vilniuje. Pradėjau ir baigiau Vilniaus 22-ą vidurinę mokyklą, makalavausi Klaipėdos ir Vilniaus konservatorijose. Nuo 1982 metų galutinai apsisprendžiau tapti poetu, ir tada mano gyvenimas pasibaigė.“
Iš sonetų vainiko „Priešaušrio algoritmai“:
- kas buvo šis nuplikęs storas krienas?
- kažką tepliojo, pavardė – Maršienas...
suprantama, skolų nesugrąžino...
- turėjo moterį? – atėjo kelios žmonos!
gerai gyveno rupūžė, pižonas...
- nuo ko nustipo? – aišku, nuo ligos,
kuri geru gyvenimu vadinas –
išgerti mėgo... – mirdamas kankinos?
- kelias ilgas paras be atvangos
Parašykite savo paties ironišką, humoristinę autobiografiją – tai gali būti formalaus autobiografijos teksto parodija (pirmasis A. Marčėno pavyzdys), eilėraštis, trumpas humoristinis autoportretas ar pan.