Skaitmeninė mokymo priemonė lietuvių kalbai ir literatūrai 11-12
Atgal į sąrašą

Atgal į sąrašą Pranešti apie klaidą T Sigitas Geda / Interpretuok ir vertink / 1

1Klausimas

Perskaitykite Sigito Gedos eilėraščius ir atlikite užduotis.

Lietuvos atsiradimas

Ištiško geltona
Šviesa danguje,
Ir plaukia giedodamos
Žuvys į ją.

Raudonas ir žalias,
Kuprotas kaip krabas
Pašoka į viršų
Lietuviškas kraštas.

Kol rūstūs peizažai
Apanka erdve,
Kol medžiai žalia
Apsitraukia žieve, –

Žemelė po šviesuliu
Šildo pečius
Ir išveda šviečiančius
Jūrų paukščius,

Garuodama myli,
Raudona visa,
Ji žiūri į milžinus
Debesyse –

Ir sukasi – lekia
Amžių versmėj –
Geltoni pasauliai,
Žali vieversiai.

1962

Supratote, kad eilėraštis įspūdingas, bet sunkiai paaiškinamas, keista jo logika. Vaizdiniai – paradoksalūs, metaforos – neįprastos, motyvai – netipiški, netradiciniai, sunkiai siejami su Lietuvos tema. Jeigu kūrinys nepasiduoda „protingai“ išaiškinamas, tenka daugiau dėmesio skirti mūsų pačių interpretacijos taktikai. Kokie turėtų būti šio kūrinio suvokimo raktai, analizės ir interpretacijos žingsniai? Pamėginkime eiti tokiu keliu:

Bendra eilėraščio suvokimo taktika

1. Kokia kūrinio nuotaika? Emocinė būsena? Apibūdinkite ją keliais žodžiais, aptarkite apskritai visą eilėraščio kokybę (energija, ritmika, skaitymo intonacijos).
2. Kas šią nuotaiką inspiruoja, įkvepia? Asmeniniai jausmai (ar tai intymioji lyrika) ar bendresni dalykai? Kaip ji susijusi su eilėraščio pavadinimu?
3. Kaip suprantate sąvoką „atsiradimas“? Su kokiais kultūros kontekstais ji susijusi? Kokie žmonijos raštiniai šaltiniai mums kalba apie daiktų ir reiškinių atsiradimus, galbūt ir apie jų pabaigas? Ir kaip tokie pasakojimai gali būti susiję su literatūra? Su Gedos kūrybos stiliumi?
4. Atsiradimas – tai kūryba, kūrenimas, ugnis, šiluma, šviesa, judėjimas, dinamika.
Priešprieša atsiradimui yra pabaiga: sąstingis, šaltis, tamsa, mirtis. Prisiminkite dinamišką pirmojo grožinio lietuvių literatūros kūrinio pradžią. Kaip atsiradimo semantika aprėpia ir nuspalvina visus konkrečiuosius kūrinio vaizdinius? Turėdami omenyje minėtą priešpriešą, nurodykite, kokios rūšies vaizdiniai yra vyraujantys. (Atminkite, kad literatūroje visos vaizdinių charakteristikos skirstomos į natūralias opozicijas: euforiniai ir disforiniai, teigiami ir neigiami, aktyvūs ir pasyvūs, gyvybingi ir nelabai...).

Konkreti eilėraščio perskaitymo taktika (figūratyvinis / vaizdinių planas)

5. Kokias eilėraštyje matome spalvas, ką jos simbolizuoja. Ko daugiau – šviesos ar tamsos?
6. Raskite ir aptarkite konkrečius vaizdinius, paaiškinkite jų prasmę ir sąsajas eilėraštyje. Sunkiausia, žinoma, paaiškinti giedančių žuvų motyvą, bet pasitelkite fantaziją ir jis jums turėtų nušvisti kaip vienas iš prasminių eilėraščio centrų. (Patarimas: pagalvokite apie chaoso ir kosmoso opoziciją).
7. Kokia eilėraščio erdvė (istorinė, mitologinė, kosminė, psichologinė, socialinė ir pan.)?
8. Danguje ištiškusi šviesa – ką tai jums primena ne iš literatūros sferos? Pagalvokite apie gamtos mokslus, jų sprendžiamas paslaptis, taip pat apie religijas, mitologijas – visur ryškėja tas pats klausimas...
9. Kokios eilėraštyje yra vyriškųjų ir kokios moteriškųjų galių reikšmės? Kaip šie du giminės poliai susiję, kokia jų sąveika, kokia spalva ji išreiškiama? Pamąstykite apie spalvos jėgą ir žmogaus gyvenime – kokias gyvybines jėgas ji stiprina?
10. Kokia yra personifikuotos žemės (moteriškojo prado, apatinės sferos) būsena, jausena, į ką ji (raudona) žiūri ir kodėl garuoja? Kas šiame vaizdinyje natūralaus, instinktyvaus, archetipiško?
11. Kodėl „Lietuvos kraštas“ palyginamas su krabu? Atkreipkite dėmesį ir į šio „dvigubo“ vaizdinio pavidalą ir į jo simbolines, asociatyvines reikšmes.

Bandymas apibendrinti, prieiti išvadų

12. Visame eilėraštyje kuriamas tapsmo, virsmo įspūdis, o koks šiuo požiūriu yra paskutinio posmo judesys ar judėjimas?
13. Ką reiškia paskutinio posmo laiko motyvai? Koks judėjimas akcentuojamas?
14. Ką reiškia žalia vieversio spalva (šalia tautinių spalvų derinio yra ir kita, įvardykite ją...)?
15. Kokią kultūrą nurodo vieversio motyvas ir kaip jis siejasi su kūrinio pavadinimu?

Taigi per eilėraščio vaizdinių transformacijas uždarantį vieversio motyvą galima grįžti prie kūrinio pavadinimo ir padaryti įspūdingas išvadas...