Kokią nuotaiką, asociacijas ir prasmes sukelia kūrinio pavadinimas? Jei skulptūros, kaip matome tekste, nėra meno kūrinys, o kažkokios judančios figūros su spragilais?
Ką reiškia kūrinio epigrafas iš poeto Boriso Pasternako poezijos: „Tvirtovių užkariauti mes nežadėjome, / mes žūsime atvirai“? Kodėl žmogus neprivalo (negali?) „užkariauti tvirtovių“ ir ką reiškia būti atviram?
Pirmoji teksto pastraipa modeliuoja kūrinio pasaulį, užduoda perskaitymo kodą, leidžia pajusti temą ir problemą. Svarbiausi pradžios komponentai yra erdvė, laikas, veikėjai. Įsiskaitykime:
Kokia yra veiksmo vieta (erdvė): tikroviška ar sąlygiška, psichologinė? Koks yra veiksmo laikas: atpažįstamas kaip realus ar sąlygiškas? Kas šioje erdvėje vyksta ir kas yra veikėjai, kuo ypatingi, koks jų buvimo kartu tikslas? Ar būdami salėje jie yra kartu?
Jauna mergaitė yra svarbus pasakojimo elementas, esminis pagrindinio veikėjo vertės objektas ir vyriškosios valios patikrinimo kriterijus. Įsiskaitykite į jos monologą ir paaiškinkite, ką jos mintys reiškia kūrinio kontekste (perskaitykite ištrauką)
Atkreipkite dėmesį į paskutinę mergaitės frazę, kuria konstatuojama, kad visi čia susirinkę žmonės yra kuproti, t.y. visi turi moralinių problemų. Bet visi jas nešiojasi pasislėpę, išoriniam žvilgsniui jos būna nežinomos, nematomos.
Kokias archetipines mergaitės reikšmes išryškina jos dainuojama liaudiška daina: „Rožę, raudoną rožę...“?
Kaip pasakotojas mato mergaitę, kokiomis akimis žiūri į ją? Atkreipkite dėmesį, kad šis sąlygiškas pasakojimas – sapnas yra įkaitintas aistros. Ką reiškia šis bendras vyro ir moters darbas, dobilų krovimas į daržinę?
Katinas yra tarsi pasakotojo antrininkas: jis personifikuotas, kalba kaip žmogus, bet negali atlikti savo pareigos (kaip užsiminta ir kūrinio epigrafe). Ką simbolizuoja agrarinės kultūros žmogaus užplūstančios nuodingos pelės? Kaip jos siejasi su istorinės realybės intarpu, užuomina apie vokiečių motociklininkų koloną?
Atkreipkite dėmesį ir į mergaitės pagalbos šauksmą.
Kaip pasikeičia pasakojimo logika ir kalbos tipas šioje kūrinio frazėje?:
Kaltės kupra žmones atskiria ir daro vienišus, o atgaila juos vėl suartina. Šiuo požiūriu pakomentuokite teksto ištrauką: „Žmonių eilės linguoja ilgos salės pasieniais, šventės dalyviai dainuoja suartėjimo dainą, siūbuoja į šalis, susikibę rankomis. Kuprotoji mergaitė tebesėdi prie pianino, kaulėtas nebjaurias rankeles pasidėjusi ant klavišų. Rankelės laukia darbo.“
Teismo valanda? Paaiškinkite žemiau pateiktą metaforišką pasakojimą: ką pasakotojo sapne reikštų akmeninės skulptūros (gal prisimenate pavyzdžių iš pasaulinės literatūros?), kodėl toks keistas šventės finalas? Nuo ko iš tikrųjų tie žmonės bėga?
Kodėl pasakotojas šioje situacijoje liek išskirtinis, kodėl jam nepavyksta nei pabėgti, nei būti užmuštam? Kur jis priverčiamas grįžti?
Kam atgailai reikalingi kiti žmonės? Kodėl ši „šventė“ yra kolektyvinė?
Koks ryšys yra tarp fantastinių sapno vaizdinių ir moralinio gyvenimo logikos?
Kokią reikšmę turi ši kūrinio epizodas, išsiskiriantis iš visos vaizdų sistemos? Kaip sniegynai siejasi su skulptūromis? Ar galime šį epizodą vadinti atgailos erdve? O gal tai gyvenimo rato simbolizmas?
Ką reiškia „mėlynos meilės“ metafora?
Kūrinio finale pasakotojas lieka vienišas. Jis nereikalingas net akmeninėms skulptūroms. Kodėl jų akys apledėjusios ir kodėl jos varo sapno herojų šalin? Gal jis jau atliko savo atgailą?
Kodėl kūrinio pabaigoje pasakotojas visgi yra pakrikęs ir lyg neturi tikslo, prasmės, gyvenimo krypties?
Ką nurodo amžinojo dobilų lauko metafora?
Apžvelkite kūrinio visumą. Kiek veikėjų yra pradžioje ir pabaigoje? Ir kas šaime kūrinyje vyksta? Ar įvyksta, ar išsprendžia?