Kada pradėtos užrašinėti lietuvių liaudies pasakos? O kada jos pradėtos publikuoti? Prisiminkite, ką šioje srityje nuveikė Jonas Basanavičius?
Pasižiūrėkite animacinį filmą „Marti iš jaujos“, sukurtą pasitelkus grafiko V. Petravičiaus šios pasakos liustracijas (arba šią pasaką perskaitykite). Kas šią pasaką sieja su lietuvių sakmėmis?
Palyginkite pasakas „Gulbė karaliaus pati“ ir „Apie baltąjį vilką“. Kuo jos panašios? Apibūdinkite pasakų apie nepaprastus sutuoktinius siužeto schemą. Pasakoje „Marti iš jaujos“ taip pat kalbama apie nepaprastą sutuoktinę, kurią reikia išvaduoti iš burtų. Kas šią pasaką sieja su pirmosiomis, ir kuo ji skiriasi?
Dažnai užsimenama apie pasakų išmintį. Ko pasakos mus moko, kokios vertybės jose teigiamos (remkitės pasakų pavyzdžiais)?
Apibūdinkite pagrindinį stebuklinės pasakos herojų. Koks jis? Kokiomis savybėmis pasižymi?
Palyginkite stebuklinės ir buitinės, novelinės pasakos herojus, kuo jie skiriasi? Pamėginkite savarankiškai apibūdinti stebuklinių ir buitinių pasakų panašumus ir skirtumus.
Kokias žinote lietuviškas pasakas su heroje moterimi? Kuo jos savitos? Pasvarstykite, kodėl? Remkitės „Šaltiniuose“ skelbiamu D. Saukos tekstu.
Tautosakai būdingas variantiškumas – tas pats tekstas gali turėti daug variantų. Palyginkite keletą pasakos „Eglės žalčių karalienės“ tekstų. Kokie pasakos dėmenys išlieka visuose tekstuose, o kurie kinta?
Pamėginkite interpretuoti „Eglės žalčių karalienės“ pabaigą – virtimą medžiais, remdamiesi žiniomis apie medžio simboliką, jo reikšmę senojoje lietuvių religijoje ir mitologijoje.
Tyrinėtojai pasaką „Eglė žalčių karalienė“ lygina ir su sakme, ir su mitu, įžvelgia joje lietuvių liaudies papročių aprašymą. Atraskite pasakos dėmenis, kurie pagrįstų šiuos teiginius.